قصد خواندن بهترین کتاب ها را دارید؟ مجله بامیک سایت تخصصی معرفی انواع کتاب و رمان,از بهترین نویسندگان ایران و جهان به همراه نقد و بررسی کتاب

لیست کتاب های پیشنهادی برای نمایشگاه سال 1401

0 1,720

در نمایشگاه کتاب 1401 تهران چه کتابی را بخریم؟

بعد از شیوع ویروس کرونا و درگیری های اون برای جامعه نمایشگاه ها و مراسم های هنری مختلف تحت تاثیر این ویروس به اغما رفته بودند!اما حالا بعد از حدود دو سال قرار است نمایشگاه کتاب تهران به صورت حضوری برای علاقه مندان کتاب برگزار شود.

طبق وعده مسئولین سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا به دو شکل فیزیکی در محل مصلی تهران و مجازی در سایت نمایشگاه به نشانی ketab.ir طبق زمان‌بندی مشخص شده در سایت ثبت‌نام از تاریخ ۲۱ اردیبهشت لغایت ۳۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.

خوب طبق معمول مهم ترین چالش طبق دوره های قبلی انتخاب کتابی مناسب برای مطالعه است؛چالش و دردسر شیرینی که ذهن کتاب باز ها را مشغول خود کرده است.ما در مجله بامیک در بخش معرفی کتاب کتاب های با ژانر و سلیقه های مختلف برای مخاطبین خود جمع آوری کردیم؛اما در این پست سعی داریم چند کتاب پیشنهادی از طرف تیم نویسندگان سایت به شما معرفی کنیم که شاید تحقیق در مورد آن و یا مطالعه کردن آن برای شما لذت بخش باشد.همچنین شما میتوانید در بخش نظرات این پست کتاب های پیشنهادی خود را بنویسید تا علاقه مندان استفاده کنند.

10-در اعماق اجتماع

در اعماقِ اقیانوس های آبیِ دلربایِ جهان ماهیانی زیست می کنند. ماهیانی شاید زشت تر و شاید گمنام تر از آن هایی که هر روزه در تور ماهیگران می افتند. ماهیانی که خود را با تاریکی و خفقانِ ته اقیانوس وفق داده اند و تنها دنبال غذایی ناچیز و اندکی آرامش اند . آرامشی حاصل از گذراندن روزهایشان به مانند روزهای قبل. ماکسیم گورکی، نویسنده ی معروف روسی ، این بار قلاب ماهیگیری خود را در جایی عمیق تر و تاریک تر انداخته و ماهیانی از اقیانوس خیال خود صید کرده که با تمام زشتی هایشان آن ها را بیشتر از سایرِ ماهیان دوست خواهیم داشت .

نمایشنامه ی “در اعماق اجتماع” اثر ماکسیم گورکی داستانِ زندگی آدم های معمولی یا خیلی معمولی قرن 19 روسیه است. آدم هایی که جیب هایشان از پول پر نیست و لباس هایشان برق نمیزند. آدم هایی که در خانه هایی زندگی می کنند که تنها در خیالشان وجود دارند و به دور هم در پانسیونی نشسته اند و غذایشان تنها گوشه ی کوچکی از معده شان را و مشکلات زندگیشان را پر می کند.

ماکسیم گورکی نمایشنامه ی در اعماق اجتماع را در 34 سالگی و سال 1902 نوشت تا تنها تسلایی باشد برای کم مایگی و بی چیزی این طبقه از اجتماع که برای لقمه های نان و جان و تنفس ، حماقتشان بیش از سایر آدم ها به چشم می آید. او این نمایشنامه را نوشت تا اشتیاق شناخت ابعاد زندگی را مانند شعله ایی که دوباره جان می گیرد در جانِ مخاطب ایجاد کند.

در اعماق اجتماع
در اعماق اجتماع

9-صد سال تنهایی

رمان صد سال تنهایی اثر گابریل گارسیا مارکز یک رمان درخشان و پرفروش که نکته جالب این رمان این است که,در ابتدا نه ناشر و نه نویسنده انتظار آنچنانی از این رمان نداشتند. و اعتقاد داشتن این رمان به اصطلاح بعد از مدتی”خواهد مرد”برخلاف انتظارشان صد سال تنهایی فروش بیش از 45 میلیون نسخه را پشت سر گذاشت و گابریل گارسیا مارکز که در ابتدا نویسنده کمی مشهور بود با جایگاه ویژه ای که رمانش در تاریخ ادبیات اسپانیا پیدا کرد به بزرگ ترین نویسنده تاریخ آمریکا لاتین تبدیل شد.

نقطه عطف این رمان در واقع داستان خانواده ی به نام بوئندیا است. که در دهکده کوچکی به نام ماکوندو ساکن شده اند.

خانواده ای که دسترسی بسیار محدود به دنیای بیرون دارند,مگر با عشایری که اختراعات و ابزارهای جادویی با خود دارند.و این خانواده همواره به دنبال یافتن راهی هستند که بین عشق و تنهایی به تعادل برسند. که اگر رمان “عشق در زمان” وبا را خوانده باشید متوجه خواهید شد که عشق یکی از مؤلفه های اصلی از نظر گابریل گارسیا مارکز است. و همین تلاش برای پیدا کردن تعادل یکی از کلید واژه های است که ادبیات رئالیسم جادویی را برای ما تعریف میکند.

مطالب مرتبط
1 از 39
کتاب صد سال تنهایی
کتاب صد سال تنهایی

8-مرد صد ساله ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد

رمان مرد صد ساله ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد اولین کتاب یوناس یوناسون نویسنده مشهور سوئدی است. یوناسون با انتشار این کتاب در سال ۲۰۰۹ به عنوان نویسنده ای با استعداد شناخته شد. البته در ابتدا کتاب مرد صد ساله ای  که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد چندان مورد توجه قرار نگرفت. ولی پس از مدتی فروش بالای این کتاب در سوئد همه را متوجه این نکته کرد که با اثری متفاوت و جذاب مواجه هستند.

رمان مرد صد ساله ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد رمانی است سرشار از اتفاقات تصادفی. در حقیقت هسته اصلی این رمان احمقانه و شگفت انگیز، تصادف است و پوچی. حتی وقایع و شخصیت های تاریخی نیز که در کتاب از آن ها نام برده شده همگی به همین شیوه به تصویر کشیده شده اند. همه ماجراها به صورت اتفاقی و بدون منطق خاصی پیش می روند. یوناسون در رمان مرد صد ساله ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد خوانندگان را بدون وقفه و به طرز شگفت انگیزی سرگرم می کند. مطمئنا این هدفی است که بسیاری از نویسندگان تلاش می کنند تا به آن دست یابند اما عده کمی از آن ها موفق می شوند.

مرد صد ساله ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد
مرد صد ساله ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد

7-پیرمرد و دریا

کتاب پیرمرد و دریا رمان کوتاهی است که توسط ارنست همینگوی در سال ۱۹۵۲ منتشر شد و در سال ۱۹۵۳ جایزه پولیتزر را از آن خود کرد. ارنست همینگوی در این رمان داستان پیرمردی را روایت می‌ کند که در نبردی حماسی، ماهی غول پیکری را شکار می کند. رمان پیرمرد و دریا آخرین کتاب ارنست همینگوی و یکی از مهمترین آثار اوست.

زمانی که رمان پیرمرد و دریا در سال ۱۹۵۲ منتشر شد موفقیت عظیمی را برای همینگوی به ارمغان آورد. در نگاه اول به نظر می رسد که این رمان یک روایت ساده از یک ماهیگیر پیر کوبایی است که ماهی غول پیکری را شکار می کند. ولی کتاب پیرمرد و دریا فراتر از اینهاست. این کتاب علاوه بر اینکه تلاش انسان در مواجهه با عناصر طبیعی (دریا، یک ماهی غول پیکر و کوسه ها) را به تصویر می‌ کشد، روایتگر مبارزه با تردیدهای خود و میل به تسلیم شدن نیز هست. سانتیاگو پیروزی و شکست را تجربه می‌ کند، ولی به مبارزه ادامه می‌ دهد. او در نهایت ماهی را از دست می دهد، ولی قدرت، پشتکار و اراده خود را به اثبات می رساند.

رمان پیرمرد و دریا
رمان پیرمرد و دریا

6-سالار مگس ها

رمان سالار مگس ها نوشته ویلیام گلدینگ اولین بار در سال ۱۹۵۴ منتشر شد. این رمان در ابتدا چندان مورد توجه قرار نگرفت، اما پس از مدتی نظر منتقدان و عموم خوانندگان را به خود جلب کرد. گلدینگ در رمان سالار مگس ها ساختارهای سیاسی و اجتماعی را در قالب روابط تعدادی پسر نوجوان در یک جزیره غیر مسکونی به نمایش گذاشته است.

در کتاب سالار مگس ها پسران آتش را کشف می کنند و استفاده از ابزار را می آموزند. آنها گرفتار توهم می شوند و به جنگ و خونریزی روی می‌ آورند. رمان سالار مگس ها بیشتر به عنوان داستانی تمثیلی درباره انسان و جامعه شناخته می‌ شود. رالف را می‌ توان نشانگر سنت لیبرال جامعه دانست، در حالی که جک نشان‌ دهنده نوعی دیکتاتوری نظامی است. ترس و واهمه پسران از هیولا اشاره به هراس انسانها از ناشناخته ها و خرافات دارد و آتش نماد آگاهی و دانش است.

رمان سالار مگس ها
رمان سالار مگس ها

5-نمایشنامه در انتظار گودو

نمایشنامه در انتظار گودو اثر ساموئل بکت یکی از مهمترین آثار ادبی قرن بیستم است. این نمایشنامه برای اولین بار در سال ۱۹۵۳ به اجرا درآمد. نمایشنامه در انتظار گودو داستان دو نفر با نام‌ های ولادیمیر و استراگون را روایت می کند که سال هاست در انتظاری بیهوده برای ملاقات با گودو به سر می‌ برند.

نمایشنامه در انتظار گودو از جمله بهترین آثار سبک ابزورد محسوب می شود. در این اثر دو دوست در انتظاری بیهوده روزها را سپری می‌ کنند؛ ولادیمیر و استراگون منتظر گودوی مرموز هستند تا به آنها در رسیدن به خواسته‌ هایشان کمک کند.

4-انسان خردمند

کتاب انسان خردمند، تاریخ مختصر بشر نوشته یووال نوح هراری اثری پژوهشی است که به تاریخ تطور بشر می‌ پردازد. نویسنده در این کتاب ظهور و تکامل انسان را به صورت تاریخی و علمی بررسی می‌ کند. او این جریان را به چهار بخش انقلاب شناختی، انقلاب کشاورزی، وحدت بشر و انقلاب علمی تقسیم کرده و با بیان ویژگی های هر یک نظریاتی را در این باب ارائه می‌ دهد.

کتاب انسان خردمند همانطور که از عنوان فرعی آن پیداست، سرگذشت بشر را به صورت مختصر بیان کرده و توضیح داده است. نویسنده برای نگارش این کتاب از منابع متعددی استفاده کرده، به طوری که می توان رد پای بسیاری از منابع تاریخی را در آن یافت. بسیاری از علاقه مندان تاریخ، مطالعه کتاب انسان خردمند را بسیار مفید می دانند و اعتقاد دارند خواندن این کتاب می‌ تواند نگرشی تازه نسبت به تاریخ بشریت ایجاد کند. این افراد سوالات و چالش های متعدد کتاب را نیز از جمله جذابیت ها و نقاط مثبت آن ارزیابی می کنند.

کتاب انسان خردمند
کتاب انسان خردمند

3-قانون 5 ثانیه

کتاب قانون پنج ثانیه اثر مل رابینز یک کتاب خودیاری است که به موضوع غلبه بر شک و تردید در هنگام تصمیم گیری می پردازد. رابینز در این کتاب توضیح می‌ دهد که چگونه قانون پنج ثانیه می تواند به افراد کمک کند تا بیاموزند که در هر شرایطی دست به اقدام بزنند و زندگی خود را برای بهتر شدن تغییر دهند.

او برای اثبات سخنان خود داستان‌ های بسیاری را درباره زندگی افرادی تعریف می‌ کند که با استفاده از قانون ۵ ثانیه به موفقیت دست یافته اند. رابینز همچنین در کتاب قانون پنج ثانیه نشان می دهد که چگونه این قانون از نظر علمی به اثبات رسیده است. کتاب قانون پنج ثانیه مل رابینز از زمان انتشار در سال ۲۰۱۷ تا به امروز در میان پرفروش‌ ترین کتاب‌ های موفقیت و خودیاری جای داشته است.

کتاب قانون5 ثانیه
کتاب قانون5 ثانیه

2-دوباره فکر کن

کتاب دوباره فکر کن نوشته آدام گرانت نویسنده آمریکایی است. گرانت در این کتاب ما را به دوباره اندیشیدن درباره عقاید و تفکرات خویش تشویق می‌ کند و به سمت تجدید نظر درباره باورها و عقایدمان سوق می دهد. در کتاب دوباره فکر کن می آموزیم که علیرغم داشتن اشتباه و خطا عملکرد مناسبی در برابر رویدادها و اتفاقات زندگی داشته باشیم. کتاب دوباره فکر کن: قدرت دانستن چیزهایی که نمی دانیم در سال ۲۰۲۱ در دسته پرفروش ترین کتابهای نیویورک تایمز قرار گرفته و اکنون نیز به صورت رسمی و قانونی در ایران منتشر شده است.

کتاب دوباره فکر کن
کتاب دوباره فکر کن

1-جستارهایی در باب عشق

زمانی که نام آلن دو باتن را می شنویم، ممکن است نام یکی از مشهور ترین و مهم ترین آثار او در ذهنمان تداعی شود: یعنی «کتاب جستارهایی در باب عشق». اگرچه این کتاب تنها اثر این نویسنده‌ی معروف، نیست اما مشهور ترین کتاب وی به حساب می آید که نظرات مثبت و منفی متعددی را از سوی خوانندگان کسب کرده است.

قالب این کتاب همانطور که از نامش مشخص است «جُستار» می باشد. در کتاب جستارهایی در باب عشق شما داستانی به معنای کلاسیک نمی خوانید، بلکه یک جریان ساده را از نظر فلسفی، روانشناسی و … از دیدِ آلن دو باتن، دنبال می کنید. بنابراین زاویه‌ی دید یک راوی در کل کتاب برقرار است و شکست ها و تجربیات ِاو در کتاب مطرح می شود. زمانی که با این ذهنیت به سراغ این کتاب بروید، آن را بهتر درک خواهید کرد.

جستارهایی در باب عشق
جستارهایی در باب عشق

 

خوب ما در این لیست سعی کردیم کتاب های رو معرفی کنیم که با سلیقه بیشتر افراد تطابق داشته باشد. از طرفی کتاب های جدید و قدیم رو هم رونمایی کردیم تا بحثی نباشد:) حالا شما در نظرات این پست برامون بنویسید چه کتاب های رو به بقیه پیشنهاد میدهید.

میانگین امتیاز ها 0 / 5. 0

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضویت در کانال تلگرام بامیک

X