قصد خواندن بهترین کتاب ها را دارید؟ مجله بامیک سایت تخصصی معرفی انواع کتاب و رمان,از بهترین نویسندگان ایران و جهان به همراه نقد و بررسی کتاب

چراغ ها را من خاموش می کنم

0 173

در ادبیات فارسی انواع مختلفی از کتاب ها در سبک رمان، علمی، تخیلی، داستانی و تاریخی نوشته و تعریف شده اند که هر کدام طرفداران مخصوص به خود را دارند. اما در این میان پرطرفدارترین کتاب ها آثاری هستند که در قالب رمان نوشته می شوند. تاکنون رمان های زیادی در زبان ادبیات فارسی تالیف شده است که البته در کنار آن رمان های زیادی از نویسندگان خارجی نیز ترجمه و منتشر شده اند.

مطالب مرتبط

عادت می‌ کنیم

از معروف ترین رمان هایی که توسط یکی از نویسندگان خانم ایرانی تالیف شده، رمان “چراغ ها را من خاموش می کنم” که به قلم زویا پریزاد تالیف شده است. با وجود اینکه اولین اثر این نویسنده به عنوان رمان تلقی می شود، نه تنها در بین ایرانیان پر طرفدار است بلکه تاکنون به زبان های مختلف بین المللی ترجمه و چاپ شده است. در ادامه در رابطه با معرفی این کتاب و موضوع آن اطلاعات کامل تری را شرح می دهیم.

معرفی کتاب چراغ ها را من خاموش می کنم

تاکنون کتاب های زیادی در قالب رمان در ادبیات فارسی تالیف شده اند که هر کدام به نوبه خود طرفداران زیادی داشته و حتی چندین بار تجدید چاپ داشته اند که از جمله این کتاب ها می توان به رمان چراغ ها را من خاموش می کنم اشاره کرد. این رمان در سال ۱۳۸۰ هجری شمسی و ۲۰۰۲ میلادی توسط خانم زویا پریزاد که یک نویسنده ارمنی ایرانی است تالیف و نوشته شده است.

این کتاب پیرامون زندگی زنی آبادانی است که درگیر روزمرگی ها و کارهای روزانه زنانه است و این روزمرگی ها آنقدر او را به خود مشغول کرده که او از خود به عنوان یک شخص غافل شده است. تا اینکه با افرادی روبرو می‌ شود و این مواجهه زندگی او را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

این کتاب اولین رمانی است که توسط خانم زویا پریزاد تالیف شده است. با این حال چاپ و انتشار آن با استقبال زیادی مواجه شد، طوری که تاکنون بیش از ۱۶۰ نسخه از این کتاب چاپ و منتشر شده است. همچنین تا کنون جوایز و افتخارات زیادی به آن تعلق گرفته است که از نمونه ‌های آن می‌ توان به انتخاب بهترین رمان سال بنیاد هوشنگ گلشیری، دریافت لوح تقدیر جایزه ادبی یلدا، دریافت عنوان بهترین رمان سال پکا و دریافت جایزه به عنوان کتاب سال وزارت ارشاد جمهوری اسلامی اشاره کرد.

همچنین این کتاب به زبان های مختلف انگلیسی فرانسوی، ترکی، یونانی، نروژی، آلمانی و چینی ترجمه و چاپ شده است. این نشان دهنده این است که تالیف این کتاب آنقدر نافذ و تاثیر گذار بوده که در دل خوانندگان خارجی نیز به خوبی نفوذ کرده گویا نویسنده از بطن زندگی آنها چنین کتابی را تالیف کرده است.

نویسنده کتاب چراغ ها را من خاموش می کنم چه کسی است؟

زویا پریزاد نویسنده، مترجم و داستان نویس معاصر ارمنی تبار است که در سال ۱۳۳۱ هجری شمسی در شهر آبادان متولد شده است. او دوران کودکی و جوانی خود را در همین شهر می گذراند و تحصیلاتش را در شهر آبادان به اتمام می رساند.

بعد از ازدواج به همراه همسر خود به شهر تهران نقل مکان می کنند و فعالیت خود را به عنوان نویسنده در این شهر آغاز می کند. زویا پریزاد صاحب دو پسر به نام‌ های شروین و ساشا است و در حال حاضر او به همراه خانواده اش در کشور آلمان سکونت دارند. او به عنوان نویسنده آثار و داستان های مختلفی را تالیف کرده است. اما آنچه که بیشتر از همه موجب شهرت و معروفیت این نویسنده شد کتاب چراغ ها را من خاموش می کنم بود، رمانی که همانطور که گفتیم بار ها از سوی نهاد های مختلف به عنوان برترین کتاب انتخاب شد و جوایز متعددی به آن تعلق گرفت.

اما بهتر است بدانید که او رمان دیگری با عنوان “عادت می کنیم” نیز تالیف کرده است که این رمان نیز بسیار معروف بوده و چندین بار تجدید چاپ شده است. از دیگر آثار این نویسنده می توان به مجموعه داستان های “یک روز مانده به عید پاک” “طعم گس خرمالو” و “مثل همه عصرها” اشاره کرد. تمامی این کتاب ها در قالب یک جلد کتاب با عنوان “سه کتاب” چاپ و منتشر شده است.

یکی از بارزترین ویژگی ها و خصوصیاتی که در تمام آثار و نوشته های این نویسنده مشهود و مشخص است محوریت و موضوع داستان های او می ‌باشد. چرا که او معمولاً داستان هایش را پیرامون زنان جامعه به همراه تمام مشکلات، دغدغه ها و روزمرگی های آنها تالیف می کند. از آنجایی که او به عنوان یک زن این روزمرگی ها را به تصویر می کشد به خوبی تمام جوانب و زوایایی که ممکن است از دید بسیاری از افراد نادیده انگاشته شود مطرح شده و با لحنی بسیار ساده و روان بازگو می شود. به همین خاطر است که زبان و نثر رمان جذاب است و به دل خواننده می نشیند.

موضوع داستان درباره چیست؟

رمان چراغ ها را من خاموش می کنم کتابی است که در پنجاه فصل کوتاه تالیف شده است و در واقع هر فصل کتاب یک روز از زندگی شخصیت اول داستان را بازگو می کند. موضوع داستان مربوط به اوایل دهه ۱۳۴۰ در شهر آبادان می باشد و پیرامون یک زن ارمنی به نام کلاریس آیوازیان است که در کنار سه فرزند و همسر خود در یکی از محله های شهر آبادان زندگی می کند.

ابتدای داستان با بیان روزمرگی ها و کار های روزانه کلاریس آغاز می شود که یک زن خانه دار است و تمام روز را درگیر انجام امورات زندگی و رسیدگی به همسر و فرزندانش است تا جایی که گاهی اوقات از خودش غافل می شود.

آنها زندگی آرام و یکنواختی دارند تا اینکه خانواده ارمنی در همسایگی آنها قرار می گیرند و این همسایگی موج داستان را تغییر می‌ دهد که در ادامه این تغییرات خانواده او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع موضوع اصلی داستان با ورود این همسایه و شخصیت های جدید آغاز می شود. به این صورت که کلاریس کم کم شیفته و دلباخته مرد همسایه می شود طوری که احساس می کند اگر با او زندگی می کرد زندگی خوشبخت تری داشت و به رویاهایش می رسید.

او در تمام طول داستان به عنوان راوی احساسات و طرز تفکر خود را در رابطه با این موضوع بیان می کند. ورود این همسایه به داستان فصل ها و ماجرا های کتاب را تشکیل می دهد به گونه ‌ای که هر فصل تازه با حضور یکی از اعضای خانواده همسایه با نام خانواده سیمونیان نوشته می شود و در کنار این افراد تازه وارد به داستان شخصیت های دیگری به آن افزوده می شود و مجموعه این افراد شرح داستان را تشکیل می دهد.

سبک نوشتاری کتاب من چراغ ها را خاموش می کنم

در رابطه با سبک و نثر کتاب باید گفت که به زبانی کاملاً ساده و روان تعریف شده است که هر خواننده‌ ای به راحتی آن را می فهمد و موضوع آن را درک می کند. به طور کلی روند داستان از زبان اول شخص که در واقع همان کلاریس باشد بازگو می شود و همین روایت سبب می شود تا خواننده با درک بیشتری با راوی ارتباط برقرار کند. به گونه ای که زندگی و امورات آن را از دید یک زن می نگرد چرا که کلاریس زنی است که کاملاً غرق در زندگی روزمره و انجام امور خانه داری است و تمام این فعالیت ها را با جزئیات دقیق از دیدگاه کلاریس بیان می شود.

بهتر است بدانید که به این سبک نویسندگی زنان نویسی گفته می شود یعنی داستان هایی که از زبان یک زن و از دیدگاه او تعریف می ‌شود و روایتگر آن یک زن است. بنابراین باید به گونه ای تعریف شود که تمامی جزئیات، ظرافت ها، زیبایی ها و به طور کلی تمام جنبه ها و زوایای یک زندگی معمولی را که معمولاً از چشم اغلب افراد به خصوص آقایان پنهان است را در قالب کلمات و جملات به تصویر بکشد.

به گونه‌ ای که حتی کسانی که علاقه ای به خواندن داستان های طولانی ندارند ناخودآگاه جذب آن بشوند طوری که مشتاق شوند ادامه داستان را دنبال کنند. ویژگی هایی که به خوبی می توان در زبان و نثر زویا پریزاد در تالیف رمان من چراغ ها را خاموش می کنم مشاهده کرد. به طور کلی از مهمترین خصوصیات و ویژگی های بارز نویسنده روایتگری و شخصیت پردازی دقیق و مناسب است. به این صورت که او معمولاً داستان هایش را به گونه ای شخصیت پردازی می کند که همه ما در طول روز چنین افرادی را از نزدیک درک و مشاهده می کنیم و به همین خاطر با مطالعه این داستان ها می توانیم انس و درک کاملی با مفهوم و موضوع آن داشته باشیم.

انواع نسخه های چاپ شده کتاب من چراغ ها را خاموش می کنم

با توجه به استقبال زیاد و گسترده ای که از این کتاب صورت گرفته تا کنون بیش از ۱۶۰ بار این کتاب تجدید چاپ داشته است. لازم به ذکر است که بدانید برای دسترسی راحت تر و بهتر مخاطب با این کتاب تا کنون نسخه های مختلفی از جمله نسخه های الکترونیک، نسخه‌های چاپی و نسخه های صوتی آماده و منتشر شده است.

لذا کسانی که وقت کافی برای مطالعه کتاب‌ های چاپی ندارند می توانند با دریافت نسخه های صوتی و اپلیکیشن های مربوط به آن به صورت صوتی به داستان این کتاب گوش دهند. همچنین با دریافت نسخه الکترونیکی آن بر روی گوشی همراه خود می توانید در هر جا و هر زمانی که وقت کافی داشتید به مطالعه این کتاب بپردازید.

سخن آخر

چراغ ها را من خاموش می کنم رمانی است که در واقع روایت گر دغدغه‌ ها و مشکلات یک زن خانه دار در جامعه است. زنی که آنقدر درگیر روزمرگی ها و رسیدگی به امورات سایر افراد خانواده می شود که به طور کامل از خودش غافل می شود. طوری که انگار هیچ آرزو، خواسته و علاقه ای در زندگی ندارد. این داستان روایتگر تصویر زندگی بسیاری از زنانی است که با وجود زحمات بی دریغ و بی پایانی که دارند باز هم آنطور که باید زحماتشان ارزش گذاری نشده و به چشم نمی آید.

با وجود اینکه این رمان، یک داستان معمولی را روایت می ‌کند اما آنقدر جذاب و نافذ است که بیننده را پیگیر و مشتاق نگه می دارد. بنابراین اگر علاقه مند به کتاب و رمان خوانی هستید پیشنهاد می کنیم رمان چراغ ها را من خاموش می کنم را نیز مطالعه کنید.

سوالات متداول

نویسنده رمان چراغ ها را من خاموش می کنم چه کسی است؟

رمان چراغ ها را من خاموش می کنم به قلم نویسنده ارمنی ایرانی یعنی خانم زویا پریزاد تالیف شده است.

این کتاب در چه سالی منتشر شده است؟

کتاب چراغ ها را من خاموش می کنم در سال ۱۳۸۳ چاپ و منتشر شده است.

رمان چراغ ها را من خاموش می کنم در قالب چه نسخه هایی منتشر شده است؟

تاکنون این رمان به نسخه های الکترونیک چاپی و کتاب های صوتی آماده و منتشر شده است.

میانگین امتیاز ها 0 / 5. 0

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضویت در کانال تلگرام بامیک

X