قصد خواندن بهترین کتاب ها را دارید؟ مجله بامیک سایت تخصصی معرفی انواع کتاب و رمان,از بهترین نویسندگان ایران و جهان به همراه نقد و بررسی کتاب

عادت می‌ کنیم

رمان عادت می کنیم از زویا پیرزاد
0 343

شکل گیری و رواج تفکر فمنیسم در دنیا سبب شده تا این گرایش در ادبیات و نوشته های بسیاری از کشورها از جمله ایران تاثیر بگذارد. به همین خاطر است که شاهد تالیف و انتشار آثار مختلف مرتبط با این موضوع هستیم. آثاری که زنان در آن نقش کلیدی و تاثیرگذار دارند و بیش از هر چیز به ارزش و جایگاه آنها تاکید می شود. در ادبیات فارسی رمان هایی که زنان شخصیت و قهرمان اصلی داستان هستند بسیار زیاد و متنوع است. از نمونه‌ های این آثار می توان به داستان ها و نوشته های زویا پریزاد نویسنده معروف و معاصر ایران اشاره کرد.

مطالب مرتبط

او تاکنون چندین داستان و رمان بلند نوشته است که در تمامی آنها قهرمان اصلی داستان زن ها هستند. زن هایی که همواره در طول تاریخ مورد ظلم، ستم و نادیده انگاشتن بودند. در معرفی نامه های قبل در رابطه با رمان معروف سویا پریزاد به نام “من چراغ ها را خاموش می کنم” پرداخته شده است. این بار نیز یکی دیگر از رمان های معروف این نویسنده توانا به نام عادت می کنیم را برای شما معرفی می کنیم.

معرفی کتاب عادت می‌ کنیم

کتاب عادت می کنیم رمانی است که توسط نویسنده معاصر به نام زویا پریزاد نوشته شده است. این کتاب دومین اثر بلند این خانوم نویسنده است و همانند دیگر کتاب او یعنی من چراغ ها را خاموش می کنم قهرمان و شخصیت های اصلی داستان را زنان تشکیل می دهد. آنچه که شما در این کتاب مطالعه می ‌کنید جریان زندگی و معرفی سه شخصیت اصلی داستان است که از زبان یکی از همین شخصیت ها به نام آرزو بازگو می شود.

یکی از مهمترین ویژگی های این رمان که به خوبی می ‌توان آن را در دیگر آثار زویا پریزاد درک کرد این است که در این رمان هم زنان قهرمان و محور اصلی داستان هستند. زنانی که با زحمت و تلاش بسیار همواره سعی می کنند کانون و محیط خانواده را پایدار و مستحکم نگه دارند.

با وجود اینکه گاهی اوقات خستگی آن ها را از پای در می آورد اما همچنان استوار باقی می ماند. در واقعیت هم زنان در طول تاریخ همواره تحت فرمان و سلطه مرد ها بوده اند. طوری که در گذشته جایگاه و ارزش خاصی برای آنها قائل نبودند و تمام دنیای آنها محدود به محیط خانه می شد که باید شب و روز سرگدم پرداختن به امور آن می شدند.

اما امروزه زنان پابه پای مردان در محیط بیرون از خانه کار می کند و حتی برخی از آن ها مسئولیت تامین مخارج و مایحتاج زندگی را برعهده دارند و همچنان حفظ بنیان اصلی خانواده بر دوش آن ها است. در واقع زنان گوشه نشین، محدود و سنتی گذشته جای خود را به زنان فعال، مستقل و آزاد داده ‌اند زنانی که با تمام وجود برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنند.

عادت، بی‌رحم‌ترین زهر زندگی‌ست. زیرا آهسته وارد می‌شود، در سکوت، کم‌کم رشد می‌کند و از بی‌خبری ما سیراب می‌شود و وقتی کشف می‌کنیم که چطور مسموم ِ آن شده‌ایم، می‌بینیم که هر ذرهٔ بدنمان با آن عجین شده است، می‌بینیم که هر حرکت ما تابع شرایط اوست و هیچ داروئی هم درمانش نمیکند.

نویسنده این کتاب کیست؟

کتاب عادت می کنیم توسط یکی از نویسندگان معاصر و فرهیخته ایرانی به نام دنیا زویا پریزاد تالیف شده است. او علاوه بر نویسندگی به عنوان داستان نویس و مترجم نیز فعالیت دارد. زویا پریزاد نویسنده ای ارمنی تبار است که در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی در یکی از محله های آبادان چشم به جهان گشوده و دوران کودکی و نوجوانی خود را در زادگاه خود سپری کرده است.

زویا پریزاد پس از از پایان تحصیلات و تشکیل زندگی مشترک به همراه همسر خود به شهر تهران نقل مکان می کند و پس از این انتقال فعالیت خود را در زمینه نویسندگی گسترش می دهد. او پس از تالیف چندین داستان کوتاه اولین رمان بلند خود را در سال ۱۳۸۰ تحت عنوان “چراغ ها را من خاموش می کنم” به اتمام رساند و آن را منتشر کرد.

رمانی که از سوی بسیاری از نهادها و کانون های نویسندگی داخلی و بین‌المللی جوایز و افتخارات زیادی کسب کرد و بیش از همه موجب شهرت و معروفیت این خانوم نویسنده شد. او پس از مدتی یعنی حدود سه سال بعد دومین رمان بلند خود را تحت عنوان عادت می کنیم چاپ و منتشر کرد و این بار نیز با استقبال گسترده از سوی خوانندگان مواجه شد. طوری که این کتاب نه تنها در ایران چندین بار به چاپ رسید بلکه به دیگر زبان ها دنیا ترجمه و منتشر شده است. از دیگر آثار معروف نویسنده می توان به مجموعه داستان های “مثل همه عطر ها” “طعم گس خرمالو” “چراغ ها را من خاموش می کنم” و “یک روز مانده به عید پاک” اشاره کرد.

لازم به ذکر است که تمامی این داستان ها به صورت یک مجموعه و در قالب یک کتاب تحت عنوان سه کتاب گردآوری و منتشر شده است. بهتر است بدانید که در حال حاضر زویا پریزاد به همراه همسر و دو پسر خود به نام های شروین و ساشا به کشور آلمان مهاجرت کرده اند و در این شهر زندگی می کنند. با این حال کتاب های او در ایران با استقبال زیاد منتشر می شود.

شخصیت های داستان چه کسانی هستند؟

داستان رمان عادت می کنیم حول محور سه شخصیت داستان یعنی آرزو، آیه و ماه منیر می چرخد. شرح زندگی آنها در دهه ۸۰ است و شخصیت اصلی داستان آرزو زنی که حدود ۴۰ سال سن دارد و با دخترش آیه و ماه منیر زندگی می کند. در واقع آرزو زنی مطلقه است که بعد از فوت پدرش از فرانسه به ایران باز می گردد و تلاش می کند تا دفتر املاک پدرش را مدیریت کند. در این بین با خواسته ها و توقعات اشرافی مادرش ماه منیر درگیر است و همزمان رابطه او با دخترش آیه که درگیر تمایلات جوانی است برای او بسیار چالش آفرین شده است.

آرزو هر روز باید خواسته ها و توقعات دختر و مادرش را که به بهانه های مختلف با او قهر می کنند را فراهم کند و در واقع به این ناز کشیدن ها عادت کرده است و به همین خاطر است که نام این کتاب را عادت می کنیم گذاشته شده است. در عین حال که آرزو رابطه پرچالش با دختر و مادرش دارد او عاشق یکی از همکارانش می شود اما این عشق با مخالفت های شدید اطرافیان او مواجه می شود و کل داستان ها بیان مشکلات و عشق چالش برانگیز آرزو است.

زبان و نثر کتاب عادت می ‌کنیم

در رابطه با زبان و نثر رمان عادت می کنیم باید گفت که به سبک مدرنیته و به زبان سوم شخص نوشته شده است. راوی داستان آرزو از شخصیت های اصلی داستان می باشد و کل داستان با لحنی کاملاً ساده بدون از هرگونه آرایه و واژه ادبی نوشته شده است. با همان لحنی که همه ما در معاشرت ها و گفتگوهای روزمره خود آن را به کار می ‌گیریم. در واقع یکی از مهمترین عواملی که سبب شده کتاب ها و رمان های این خانوم خوانندگان زیادی را به خود جذب کند نثر ساده و روان داستان ها است.

زویا پریزاد به گونه ‌ای جزئیات و تمام جوانب داستان را بازگو می ‌کند که مخاطب به خوبی می ‌تواند با شخصیت ‌های داستان همزاد پنداری کند. مهم تر این که در تمامی این داستان ها شخصیت و قهرمان اصلی داستان خانم ها هستند. در حالی که همواره در طول تاریخ گذشته زنان افرادی گوشه نشین و محدود تلقی می شده‌اند اما در داستان های زویا پریزاد زنان قهرمانان و فرشته های نجات هستند که با تمام تلاش ثبات و قوام خانواده را حفظ و پابرجا نگه می دارند.

انواع نسخه های چاپ شده این کتاب

اولین نسخه چاپ شده رمان عادت می کنیم در سال ۱۳۸۳ منتشر شده است. با توجه به سابقه ‌ای که این نویسنده دارد این کتاب او نیز با استقبال گسترده از سوی مخاطبان و علاقمندان مواجه شد. طوری که نسخه های آن چندین بار تجدید چاپ داشته اند لازم به ذکر است که این کتاب به زبان های مختلف انگلیسی، فرانسوی و یونانی نیز ترجمه و منتشر شده است. تمامی نسخه های این کتاب به اشکال مختلف کتاب های چاپی، فایل های الکترونیک و همچنین فایل های صوتی وجود دارند و علاقه مندان به زویا پریزاد می‌توانند این رمان او را به هر روشی که راحت تر هستند خریداری کرده و مورد مطالعه قرار دهند.

چرا باید رمان عادت می کنیم را بخوانیم؟

خواندن رمان عادت می کنیم را نه تنها به خانم ها و بانوان عزیز سرزمین مان پیشنهاد می کنیم، بلکه تمامی آقایان علاقه مند به کتاب خوانی نیز می توانند از مطالعه این کتاب لذت ببرند. چرا که هنوز هم بسیاری از افراد هستند که اینطور تصور می کنند که زنان موجوداتی ناتوان و محدود هستند که قادر به فعالیت در جامعه و بخش های اقتصادی نیستند. در حالیکه امروزه مشاهده این واقعیت هستیم که زنان زیادی پابه پای مردان در جامعه برای کسب درآمد و ثروت تلاش می کنند. آن چه که شما در این کتاب می خوانید روایت و سرگذشت سه نسل متفاوت است نسل گذشته، نسل حال و نسل آینده با تمام طرز تفکر و عقایدی که دارند و ما نمونه های بارز این افراد را در اطراف و محیط زندگی خود مشاهده می کنید و از نزدیک با آنها در ارتباط هستید.

  • مشخصات رمان
  • انتشارات:نشر مرکز
  • تعداد صفحه:266

خرید کتاب با تخفیف ویژه

موضوع کتاب ما عادت می کنیم چیست؟

موضوع اصلی رمان رابطه با زنی به نام آرزو است که با دختر و مادرش زندگی می کند.

نویسنده رمان عادت می کنیم کیست؟

رمان عادت می کنیم توسط زویا پریزاد نویسنده معاصر تالیف شده است

می توان فایل صوتی رمان ما عادت می کنیم را تهیه کرد؟

این رمان در فایل های مختلف الکترونیک و صوتی ارائه شده است.

میانگین امتیاز ها 0 / 5. 0

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضویت در کانال تلگرام بامیک

X