قصد خواندن بهترین کتاب ها را دارید؟ مجله بامیک سایت تخصصی معرفی انواع کتاب و رمان,از بهترین نویسندگان ایران و جهان به همراه نقد و بررسی کتاب

حکایت ««ثمره تواضع»» از کتاب جوامع الحکایات اثر محمد عوفی

داستان و حکایت
0 993

حکایت ثمره تواضع از کتاب جوامع الحکایات

مرتبط-حکایت و داستان

کتاب جوامع الحکایات اثر محمد عوفی حاوی نکات تاریخی و ادبی است.و این کتاب در چهار قسم که هر قسم شامل بیست و پنج فصل میباشد تهیه شده است.

مرتبط-حکایت چیزی که به کار آید

سید عالم (حضرت محمد)شش درم به امیر المومنین علی (ع) داد تا به جهت او پیراهنی خرد.امیرالمونین علی(ع) به بازار رفت. و از جهت او پیراهنی نرم خرید و بیاورد.سید عالم چون آن بدید,فرمود که نفس من چنین چیزها خو ندارد.و آن گاه از علی شرم داشت بیع او را امضا نکند.خود برخاست و به دکان فروشنده شد و فروشنده جهود (یهودی)بود.رسول خدا گفت:««هیچ توانی که این بیع اقالت کنی(فسخ کنی)؟»» آن جهود اجابت کرد و سیم باز داد.

جوامع الحکایات محمد عوفی

سید عالم به سه درم از آن پیراهنی درشت بخرید و دو درم در راه خدا به درویشی داد و بازگشت.در راه کنیزی را دید که می گریست.از او پرسید««چرا می گریی؟»» گفت که:««بانو مرا به آب فرستاد و در راه پای من از جای بشد و سبو پر آب کرد و بر کنیزک نهاد.گفت:««می ترسم که به سبب دیر رفتن ادبی کند.»»سید عالم به شفاعت به خانه کد بانو رفت و عذر ها باز نمود. و گفت:««جرم او مرا ببخش.»»ایشان از آن تواضع متحیر شدند و ندانستند که چه گویند.شکرانه آن کرامت را از سر بیگانگی بر خاستند و اسلام قبول کردند و آن کنیزک آزاد کردند.

جوامع الحکایات محمد عوفی

آن گاه سید عالم فرمود:««نعم الشی الاقتصاد»»نیکو چیز است میانه رفتن.»» که به برکت این تنی پوشیده شد و درویشی بر آسود و کنیزی آزاد شد و اهل بیتی از ذل کفر به عز اسلام رسیدند و این همه ثمره ی تواضع و خویشتن شناسی بود و اثر مکارم اخلاق.

داستان و حکایت محمد عوفی

میانگین امتیاز ها 5 / 5. 1

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضویت در کانال تلگرام بامیک

X