قصد خواندن بهترین کتاب ها را دارید؟ مجله بامیک سایت تخصصی معرفی انواع کتاب و رمان,از بهترین نویسندگان ایران و جهان به همراه نقد و بررسی کتاب

کتاب صوتی یا کتاب کاغذی؟

0 66

کتاب صوتی به ‌اندازه خواندن کتاب کاغذی خوب نیست.

این‌ باور رایجی است که احتمالا به گوشتان خورده‌. به نظر شما کتاب صوتی بهتر است یا کتاب کاغذی؟

برای افراد اهل مطالعه هیچ وسیله‌ای نمی‌تواند جایگزین یک کتاب خوب شود. برای این افراد حتی بوی کاغذ حس آرامش به همراه دارد؛ احساسی که یک کتاب صوتی هرگز منتقل نمی‌کند.

 

کتاب گویا نخستین بار و در پاسخ به نیاز نابینایان در ایران و در سال ۱۹۲۹ توسط دکتر جواد شوکولاتخور که خود نابینا بود ارائه شد؛ اتفاقی که به سرعت و به دلیل جذابیت مورد استقبال عموم مردم نیز قرار گرفت.

پس از این اتفاق، تولید این کتاب‌ها به صورت رسمی از سال ۱۹۳۱ میلادی یعنی دو سال بعد کلید خورد. زمانی که در آمریکا اولین‌بار این نوع کتاب‌ها برای نابینایان تحت پروژه‌ای به نام پروژه‌ی کتاب برای افراد نابینا مطرح شد. اولین کتاب گویا از این سری در سال ۱۹۳۲ میلادی تولید شد. در سال ۱۹۳۳ جی پی‌هارینگتون که در رشته مردم‌شناسی کار می‌کرد، آمریکای شمالی را درنوردید تا تاریخ قبایل بومی آمریکا را روی دیسک‌های آلومینیومی با استفاده از گرامافونی که با برق اتومبیل کار می‌کرد ضبط کند. کتاب سخن‌گو، سنت قصه‌گویی را که‌ هارینگتون سال‌ها پیش تحقیقاتی درباره‌ی آن انجام داده بود، زنده می‌کرد. تا سال ۱۹۳۵ که پس از آن کنگره تصویب کرد کتاب‌های سخن‌گو برای شهروندان نابینا به رایگان ارسال شود، پروژه‌ی کتاب برای نابینایان بزرگسال به‌طور جدی دنبال ‌شد. ابتدا برخی از کتاب‌های آموزشی و درسی روی کاست پیاده شد و به دنبال آن کتاب‌های ادبی، داستان و حکایات ارائه شدند.

در ادامه به معرفی مزایای گوش دادن به کتاب صوتی می‌پردازیم.

مزایای کتاب صوتی

یکی از وسایلی که امروزه تقریبا همه جا در دسترس قرار دارد گوشی شما است. شما با نصب اپلیکیشن‌های مربوطه و دانلود کتاب مورد نظر در کمترین زمان می‌توانید به کتاب دسترسی داشته باشید.

گوش دادن به آن نه زمان خاصی نیاز دارد و نه مکان مناسب شما در هر شرایطی می‌توانید با ساده‌ترین ابزار به یک کتاب صوتی گوش بسپارید.

استفاده از زمان‌های مرده

شما به کمک کتاب‌های صوتی می‌توانید در زمان صرفه جویی کنید. گفتنی است که به کمک کتاب‌های صوتی حتی افراد بی‌سواد و نابینا نیز می‌توانند از نعمت خواندن کتاب لذت ببرند.

در هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی این کار تبدیل به عادت شده است که برای گذراندن زمان تنها کاری که انجام می‌دهیم گوش داد به موسیقی است.

با وجود اینکه گوش دادن به موسیقی برای ما لذت بخش است اما تا به حال به این فکر کرده‌اید چند ساعت در طول روز به جای گوش دادن به موسیقی می‌توانید مطالعه داشته باشید؟

مطالب مرتبط
1 از 78

نه کتابی نیاز دارد که سنگینی حمل آن ما را اذیت کند؛ نه شلوغی و سر و صدای خیابان‌ها و وسایل نقلیه عمومی ما را آزار می‌دهد.

قابل استفاده برای نابینایان

برای نابینایان و افرادی که مطالعه برای چشمشان مضر است،بهترین هدیه‌ای است که می‌توانید با خریدن آن خوشحالشان کنید. حتی هنگام ورزش و پیاده‌روی‌های عصرگاهی یا وقت خواب، شنیدن یک کتاب صوتی سرگرمی دل‌نشینی خواهد بود.

کم شدن مصرف کاغذ و قطع درختان

با استفاده از کتاب‌های صوتی به راحتی می‌توان به محیط زیست کمک کرد و در مصرف کاغذ صرفه جویی کرد.

مزایای استفاده از کتاب‌های صوتی بسیار است؛ اما در ادامه به معایب آن می‌پردازیم.

درخصوص اینکه کتاب صوتی چه ضرر مالی به ناشران ایرانی زده است بحث بسیار است.

اینکه کتاب‌های صوتی بدون حق نشر و درواقع بدون رعایت حقوق نویسندگان در کنار خیابان فروخته می‌شوند؛ اتفاق ناخوشایندی است.

اگر کتاب‌های صوتی را دوست دارید باید به شکل قانونی آن را خریداری کنید. قیمت این کتاب‌ها معمولا مناسب است و از پس خرید آن برمی‌آییم.

برخی بر این باورند که کتاب‌های صوتی بخشی از تخیل ما که با دیدن کلمات فعال می‌شوند را غیرفعال می‌کنند و این یعنی شنیدن کتاب دست‌کم نسبت به لمس کاغذ آن و دیدن واژه‌ها لذت‌بخش نخواهد بود.

با این وجود اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم کتاب صوتی اگر سرانه مطالعه که در ایران هم بسیار پایین است را تکانی هرچند مختصر بتواند بدهد این خودش اتفاق بسیار خوبی است.

با این این باید بپذیریم که در این عصر تکنولوژی بهتر است در برابر چنین تغییراتی کمتر مقاومت کرده و با جریان روز جهان همگام شویم.

گفتنی است که کتاب کاغذی بعید است طرفداران همیشگی خود را از دست بدهد و همان عدد کم کتاب‌خوانان جامعه احتمالاً به کاغذ وفادار خواهند ماند.

سایت ملوبوک فعالیت خود را از آبان ماه سال 1400آغاز کرده ‌است. این سایت به جدیدترین اخبار موسیقی و معرفی کتاب‌ در زمینه‌های مختلف از جمله: ادبی، روانشناسی، تاریخ، اطلاعات عمومی و …می‌پردازد. همچنین در وجه دیگر فعالیت خود به معرفی سبک‌های مختلف موسیقی و خواننده‌های سرشناس دنیای آن می‌پردازد.

میانگین امتیاز ها 0 / 5. 0

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضویت در کانال تلگرام بامیک

X