قصد خواندن بهترین کتاب ها را دارید؟ مجله بامیک سایت تخصصی معرفی انواع کتاب و رمان,از بهترین نویسندگان ایران و جهان به همراه نقد و بررسی کتاب

چطور یک متن زیبا و ادبی بنویسیم؟

0 878

چکیده : نوشتن متن های زیبا به اندازه مثال فوق می تواند تاثیر زیادی در خوانندگان داشته باشد. تفاوتی نمی کند که کتاب بنویسید، یا محتوای متنی برای سایت، یا یک مقاله ادبی، یا حتی یک متن ادبی کوتاه؛ نوشته های شما ترکیبی از واژه ها، عبارت ها و جملات است که می تواند هم شگفت انگیز باشد و هم مجذوب کننده.

چطور یک متن زیبا و ادبی بنویسیم؟

چطور می توانیم یک متن ادبی زیبا بنویسیم؟ چطور جملات، پاراگراف‌ها یا واژه هایی را به کار ببریم که نظر مخاطب را جلب کند؟ آیا باید واقعاً از کلمه های عجیب و غریب استفاده کنیم؟ یا می توانیم با نوشتن ساده همانقدر جذاب و مخاطب پسند باشیم؟ آیا تاکنون فکر کرده اید که چه چیزی باعث می شود نظرتان به سمت یک نوشته تبلیغ یا متن جلب گردد؟

اگر در حوزه تولید محتوای متنی، محتوای تخصصی برای سایت ادبیات، یا متون ادبیات فعالیت می کنید، حتماً می دانید که انواع مختلفی از سبک های نوشتن وجود دارد. در همین راستا در جامعه، مردم با سلیقه های متفاوت انواع متن ها را انتخاب می کنند.

ما به عنوان مجموعه ای که در تولید محتوای تخصصی در همه حوزه ها، سال ها است که تجربه داریم، به شما می گوییم چهار چیز خاص و ویژه وجود دارد که باعث می‌شود هر فرد با هر سلیقه، یک متن یا نوشته را بارها و بارها بخواند! بیایید با هم نگاهی داشته باشیم به مهمترین عواملی که به شما کمک می کنند یک متن ادبی زیبا، روان، جذاب و فریبنده بنویسید که برای سال ها در ذهن ها ماندگار خواهد شد.

ترفندهایی که به شما کمک می کند متن های زیباتری بنویسید

نوشتن متن های جذاب و زیبا

1-خواننده خود را به فکر کردن وادار کنید

اولین هدف شما به عنوان نویسنده محتوای متن ادبی باید این باشد که خوانندگان خود را به فکر کردن وادار کنید. شما باید شجاعت واقعی را در متن های خود به تصویر بکشید. به این ترتیب، وقتی خوانندگان متن شما را می خوانند تشویق می شوند بدانند که چه اتفاقی افتاده است؛ در ادامه چه وقایعی پیش روی آنها قرار دارد؛ و به احتمال زیاد تا پایان متن، همچنان خواننده شما باقی خواهند ماند.

همه ما به نوعی نوشته های زیبا را در طول تاریخ دیده ایم و خوانده ایم؛ اما چرا بعضی از آنها در ذهن ما ماندگار تر شده است؟ پاسخ این سوال کاملاً واضح است! وقتی ما متن جذابی را می خوانیم، روحیه کاوشگری و کنجکاوی را در ما برمی‌انگیزد، پس می خواهیم بدانیم که پایان مطلب چطور به سرانجام خواهد رسید.

یک نویسنده حرفه‌ای به گونه‌ای عمل می‌کند و به شیوه های خاصی به موضوعات می پردازد که خوانندگان خود را به فکر کردن وادار می کند؛ پس در دنیای داستان یا نوشته غرق می شوند؛ با اتفاقات زندگی می‌کنند؛ فکر می‌کنند؛ و حتی در جایگاهی قرار می گیرند که درباره آنها نظر می دهند.

شما با نوشتن یک محتوای واقع‌بینانه، با اندکی چاشنی تخیل و خلاقیت می توانید خوانندگان را ترغیب کنید که هر کاری که می خواهند انجام دهند تا زندگی خود را به بهترین شکل تغییر دهند. این همان چیزی است که متن شما را تا بی نهایت در ذهن آنها ماندگار خواهد کرد! نوشتن متن های زیبا، کار سختی نیست اما به تمرین در طولانی مدت نیاز دارد.

2- در خوانندگان خود احساس خوبی ایجاد کنید

دومین ترفند برای نوشتن متن های جذاب و زیبا این است که متن شما باید به گونه‌ای باشد که احساسی را در مخاطبتان به وجود بیاورد. نوشتن محتوای زیبا و جذاب در واقع چیزی را در خواننده ایجاد می‌کند. پس نوشتن می تواند یک هنر باشد و هنر، چیزی جز زیبایی و حس خوب به دنبال نخواهد داشت! برای اینکه این موضوع را بهتر متوجه شوید به مثال زیر دقت کنید:

“به آخرین کتابی که خوانده اید فکر کنید. آیا باعث شده احساس خنده در شما ایجاد شود یا شما را به گریه وا داشته است؟ آیا مفاهیم و نوشته های این کتاب به قدری جذاب بوده که شما خواسته اید دوباره آن را مطالعه کنید؟ آیا کتابی را خوانده اید که در شما حس انرژی و مثبت اندیشی به وجود بیاورد؟ اگر این چنین است، پس شما یک کتاب فوق‌العاده خوانده اید که می تواند یک اثر هنری باشد.”

نوشتن متن های زیبا به اندازه مثال فوق می تواند تاثیر زیادی در خوانندگان داشته باشد. تفاوتی نمی کند که کتاب بنویسید، یا محتوای متنی برای سایت، یا یک مقاله ادبی، یا حتی یک متن ادبی کوتاه؛ نوشته های شما ترکیبی از واژه ها، عبارت ها و جملات است که می تواند هم شگفت انگیز باشد و هم مجذوب کننده. این در حالی است که اگر به درستی عمل نکنید، متن شما به همان اندازه که مثال فوق اثر مثبت داشته است، می تواند کسل کننده و خسته کننده باشد.

3-در نوشته خود تصویری را ترسیم کنید

سومین نکته مهم در نوشتن متن های جذاب و فوق العاده این است که به گونه ای بنویسید که گویی تصویری را ترسیم کرده اید. همانطور که مداد بر می دارید و برای کشیدن یک تصویر روی کاغذ از آن استفاده می کنید، متن شما می تواند به اندازه ای حرفه ای نوشته شود که خواننده در حین خواندن متن یا پس از خواندن آن بتواند آن مفهوم را تصور کند، یا حتی تصویر آن را در ذهن خود ببینند. به این نوع نوشتن، “توصیف کردن” گفته می شود.

استفاده از تکنیک “توصیف کردن” در نوشته های ادبی، یک ابزار کاربردی است. شما می خواهید یک شیء، یا یک حالت، یا یک مفهوم را برای مخاطب تان توضیح دهید؛ پس از ابزار توصیف کردن استفاده می کنید تا خواننده دقیقاً در ذهن خود با جزئیات بیشتری از آن مفهوم یا شیء آشنا شود.

اگر بتوانید از این تکنیک در متن های ادبی خود استفاده کنید در واقع به جرأت می توانیم بگوییم که نیمی از راه نوشتن متن های جذاب را طی کرده اید! توصیف کردن، کار آسانی نیست و اگر تمرین کنید و استفاده درست از واژه ها را نیاموزید متن های شما چندان دلنشین نخواهند بود.

مثلاً می خواهید متنی را درباره شیرینی های تازه پخته شده بنویسید. باید به گونه‌ای از عبارت ها استفاده کنید و توصیف را به کار ببرید که خواننده واقعاً بوی شیرینی های تازه و گرم رو احساس کند! حتی می تواند لذت خوردن شیرینی های تازه را با یک فنجان چای گرم یا یک لیموناد یخ حس کند! این یک مثال واقعی است. همانطور که در هنگام خواندن این جملات، ذهن شما به سمت همان شیرینی های تازه هدایت شد، برای سایر مثال ها هم می توانید تکنیک توصیف کردن را به کار ببرید. به چند جمله زیر درباره توصیف کردن احساس در جملات دقت کنید:

“می توانید صدای جیر جیر چوب های کف خانه را بشنوید، یا حتی صدای ضربه هایی که شاخه های درخت بر پنجره های غبار آلود وارد می کنند را تشخیص دهید…”

نوشتن متن های زیبا به ویژه هنگام نوشتن داستان یا رمان، اهمیت دو چندان پیدا می‌کند. تکنیک توصیف کردن به خواننده کمک می کند تا در زیبایی داستان شما غرق شود و به جای آن که در دنیای واقعی به دنبال آن موقعیت باشد، در یک فضای کاملاً تخیلی و ذهنی، داستان شما را دنبال کند. این حالت، همان چیزی است که باعث می شود داستان‌ها و رمان‌های نویسندگان، شهرت جهانی پیدا کند.

4- متن زیبا باید الهام بخش باشد

اگر به دنبال نوشتن یک متن زیبای ادبی با تاثیرگذاری فوق العاده هستید باید تکنیک نوشتن جملات و پاراگراف‌ها را یاد بگیرید، به گونه‌ای که در خوانندگان، الهام یا انگیزه ایجاد کند. متن های الهام بخش در ذهن مخاطب ماندگارتر است.

حتماً داستان معروف هری پاتر که شهرت جهانی دارد و از روی این رمان، سری فیلم های سینمایی ساخته شده است را می شناسید. چه چیزی باعث شده که داستان های هری پاتر پس از گذشت سال ها، هنوز هم طرفدار داشته باشد؟

درست است! ویژگی ایجاد انگیزه و الهام بخشیدن به ذهن افراد برای تلاش کردن و موفقیت، مهمترین عاملی است که در سری داستان های هری پاتر به کار رفته است. شما هم باید این چنین تکنیک ها و ابزارهایی را به کار ببرید.

وقتی می توانید متن خود را جذاب و تاثیرگذار بنامید که نوشته های شما با مخاطب تان ارتباط برقرار کرده باشد، در آنها انگیزه ایجاد کند، آنها را تحت تاثیر قرار دهد و بتوانند زندگی آنها را در مسیر مثبت هدایت کند. فرقی نمی کند که افراد مخاطب شما چه سلیقه ای دارند؛ زیبا نوشتن، شما را در ذهن آنها ماندگار می کند؛ پس سعی کنید در نوشته های خود، مخاطب تان را به کارهای خوب تشویق کنید؛ تنها در این صورت است که در ذهن آنها ماندگار خواهید شد.

پس اگر علاقمند هستید که تمام نکات فوق را برای نوشتن متن های زیبا اجرا کنید، بهتر است همین حالا دست به کار شوید. برای تبدیل شدن به یک نویسنده حرفه ای، سال ها زمان نیاز است؛ اما اگر همین حالا قلم به دست بگیرید، به شما اطمینان می دهیم سال آینده در پله های بالاتری از موفقیت در نویسندگی قرار خواهید داشت.

کافه محتوا؛ خدمات تولید محتوای خلاقانه برای سایت های ادبی

نوشتن یک محتوای خلاقانه برای وب سایت های ادبی به اندازه نوشتن داستان و رمان اهمیت دارد. مدیران وب سایت هایی که در حوزه ادبیات، شعر، داستان و رمان فعالیت می کنند، بسیار به این موضوع اهمیت می‌دهند که نوشته ها و متن ها به قدر کافی جذاب و تاثیر گذار باشد. همه ما سایت های انگیزشی و مثبت اندیشی زیادی را می شناسیم. مقالاتی که در این سایت ها می خوانید در واقع به نوعی بر ذهن ها و شیوه تفکر افراد تاثیر می گذارند، پس لازم است که محتواها حتماً تخصصی و ویژه آماده شوند.

کافه محتوا، یک مرجع تخصصی برای تولید محتوای متنی ویژه انواع وب سایت های اینترنتی است. اگر شما هم دارای سایت هایی در حوزه ادبیات، شعر، داستان و زمینه های وابسته به این موضوعات هستید، می توانید سفارش تولید محتوای متنی را همین حالا ثبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس وبسایت www.cafe-mohtava.ir  مراجعه کرده یا با شماره تلفن 09138651225 تماس حاصل فرمایید.

میانگین امتیاز ها 0 / 5. 0

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضویت در کانال تلگرام بامیک

X