قصد خواندن بهترین کتاب ها را دارید؟ مجله بامیک سایت تخصصی معرفی انواع کتاب و رمان,از بهترین نویسندگان ایران و جهان به همراه نقد و بررسی کتاب

معرفی و بررسی رمان ««استخوان‌ خوک و دست‌های جذامی»» اثر مصطفی مستور

0 918

بیوگرافی مصطفی مستور

مصطفی ذرتی پور با فامیل هنری مستور متولد اهواز داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، مترجم و برنده جوایز ادبی است که بیشتر او را به واسطه داستان‌های عاشقانه و فلسفی‌اش می‌شناسیم. برخلاف چیزهایی که تاکنون نوشته، رشته تحصیلی‌اش در کارشناسی مهندسی عمران است. در مقطع کارشناسی ارشد به رشته زبان و ادبیات فارسی تغییر رشته داد.

مصطفی مستور در ادبیات داستانی ایران بسیار مطرح و صاحب سبک نیز میباشد.  اولین کتاب منتشر شده از وی “عشق روی پیاده رو” که مورد استقبال عمومی قرار نگرفت.اما دومین رمان وی به نام”روی ماه خداوند را ببوس” طی مدت سیزده سال به چاپ چهل و ششم رسید و جایزه بهترین رمان قلم زرین را نیز برد. همچنین کارگردان ایرانی برای ساخت فیلم به نویسنده پیشنهاد خرید امتیاز کتاب را داده‌اند، اما مستور هرگز به ساخت فیلمی اقتباسی براساس رمانش تن نداد.

بعد از چاپ رمان های “چند روایت معتبر” “مجموعه داستان من دانای کل هستم”  رمان استخوان‌ خوک و دست‌های جذامی  به چاپ رسید که برنده بهترین رمان از نظر انجمن منتقدان مطبوعات شد و همچنین جایزه ادبی اصفهان را نیز برد.

کتاب‌های «روی ماه خداوند را ببوس» و «استخوان خوک و دست‌های جذامی» تاکنون به زبان‌های انگلیسی، ترکی، روسی، عربی و ایتالیایی ترجمه شده‌اند.

معرفی و بررسی استخوان‌ خوک و دست‌های جذامی

«به خدا سوگند که دنیای شما در نزد من پست تر و حقیرتر است از استخوانِ خوکی در دستِ جذامی.» این جمله در بخشی از کتاب بیان می‌شود که نوذر و نوچه‌هایش پیرمردی پولدار را فقط به قصد پولش می‌کشند.
اگر شما ازآن دسته افرادی هستید که علاقمند به دنبال کردن زندگی چندین شخصیت مستقل در یک داستان هستند، «استخوان خوک ودست های جزامی» می تواند یکی از بهترین کتاب هایی باشد که شما میخوانید! در ابتدا نام کتاب هم میتواند توجه خواننده را به خود جلب کند که به چه معنی می تواند باشد.

خلاصه داستان استخوان خوک و دست های جذامی

داستان در واقع زندگی انسان های با روحیات و زندگی های مختلف است که میتوان گفت تنها وجه شباهت آنها،زندگی در یک مجتمع مسکونی مشترک به نام «خاوران» است.اوج هنر مصطفی مستور دراین کتاب ایجاد تضاد های شخصیتی در شخصیت های کتاب است که درنهایت همگی شان در نقطه انتها باهمدیگر تلاقی پیدامیکنند.

 

شخصیت های داستان استخوان خوک و دست های جذامی

در طبقه 14 دانیال و مادر پیرش زندگی می کنند, دانیال به صورت مادرزادی دچار عارضه دفورمگی جمجمه و از لحاظ روانی در ظاهر کمی غیر طبیعی  است اما مطابق معمول حالتی بهلول وار دارد و مسائل کلیدی داستان از زبان او خارج می شود.

در طبقه 9 محسن (با مدرک دکترا) و فرزندش درنا و مادر پیرش سکونت دارد. محسن در حال طی کردن مراحل جدایی از همسرش سیمین! (این سیمین ها استعداد بالایی برای جدایی دارند!) است.

در طبقه 8 حامد که عکاسی دارد با مادرش زندگی می کند. مهناز نامزد حامد مشغول ادامه تحصیل در هلند است , حامد با نگار که شباهت زیادی به مهناز دارد آشنا می شود و…

در طبقه 5 سوسن که از توانایی های جسمی اش امرار معاش می کند با مشتری شاعر و عاشق پیشه ای مواجه می شود…

در طبقه 4 نوذر که یک خلافکار است زندگی می کند. او سند زمینی را که صاحبش در ایران نیست را جعل کرده و می خواهد بالا بکشد و اکنون باخبر شده است که صاحب پیر زمین در حال برگشت به ایران است لذا نقشه قتل او را در سر دارد و…

در طبقه 7 جمعی جوان پارتی شبانه ای دارند و مشغول بزن و بکوب و بخور و بکور (از مصدر نیاز به کورتاژ کردن می آید) هستند و…

و بالاخره در طبقه 17 دکتر مفید (استاد نجوم) و همسرش افسانه (متخصص زنان زایمان) هستند که الیاس پسر 10 ساله آنها به دلیل سرطان خون پیشرفته در بیمارستان بستری است و…

نکته پایانی

از دیگر جذابیت های داستان، این است که شما هرگز نمیتوانید حتی دو دقیقه بعد داستان را پیشبینی کنید؛چه برسد به انتهای کتاب را! این اثر به قلم آقای مصطفی مستور درسال 1383 توسط نشر چشمه به چاپ رسید و درهمان سال موفق شد جایزه ادبی اصفهان را بعنوان بهترین رمان سال دریافت کند.با این سخنان میتوان به این درک رسید که هرگز با کتابی ضعیف از لحاظ ادبی روبه رو نخواهید نشد.

خرید کتاب استخوان خوک و دست های جذامی

میانگین امتیاز ها 5 / 5. 1

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضویت در کانال تلگرام بامیک

X