قصد خواندن بهترین کتاب ها را دارید؟ مجله بامیک سایت تخصصی معرفی انواع کتاب و رمان,از بهترین نویسندگان ایران و جهان به همراه نقد و بررسی کتاب

کتابخانه نیمه شب

0 2,399

کتاب ها و مقالات زیادی در رابطه با مبحث مهم روانشناسی تالیف شده اند و هر کدام با سبک و روش خاص سعی کرده‌اند بعدی از روانشناسی را تشریح و توضیح دهند. بعضی از این کتاب ها واقعی، برخی دیگر به صورت مبهم و معنادار و بعضی از کتاب ها فانتزی و غیر واقعی هستند. به هر شکل آنچه که اهمیت دارد برداشت و درکی است که خواننده با مطالعه کتاب به آن دست پیدا می کند. کتاب “کتابخانه نیمه شب” یک کتاب داستانی و فانتزی بسیار جذاب می باشد که توسط مت هیگ تالیف شده و به گونه ای جذاب اتفاقات و وقایعی که در زندگی اتفاق می افتد را در حالت های مختلف شرح می دهد.

مطالب مرتبط
1 از 62

درباره مت هیگ نویسنده این کتاب

مت هیگ نویسنده معروف انگلیسی است که در ۳ جولای سال ۱۹۷۵ در منطقه شفیلد انگلستان متولد شده است. او تحصیل کرده رشته ادبیات انگلیسی و همچنین رشته تاریخ از دانشگاه های انگلیس می باشد. در حال حاضر او یکی از نویسندگان مطرح و سرشناس در انگلیس است که کتاب های زیادی با موضوعات متنوع تالیف کرده است. مت هیگ معمولاً برای نوشتن رمان ها و داستان های کوتاه از افسانه ‌ها و داستان‌ های خیالی الهام می گیرد. به همین خاطر است که سبک نوشتاری او را با رئالیسم جادویی مرتبط می دانند.

مت هیگ
مت هیگ

برخی از کتاب هایی که او تالیف کرده برای کودکان و نوجوانان مناسب هستند اما بیشتر آثار او برای سنین بزرگسال مناسب می باشند. مت هیگ در زندگی خود مشکلات متعددی را از جمله یک دوره افسردگی شدید را پشت سر گذرانده، طوری که به گفته خودش این دوران می توانست او را از بین ببرد. به هر حال او با تلاش و پشتکار فراوان توانست این دوران را پشت سر بگذارد و پس از آن تصمیم گرفت که به سلامت روحی و روانی خود اهمیت بیشتری بدهد و حتی به افراد دیگر کمک کند تا با ایجاد امید و انگیزه در زندگی افسردگی را از خود دور کنند. به همین خاطر است که بیشتر آثار او در رابطه با علاقه و اشتیاق به زندگی تالیف شده‌اند.

یکی از معروف‌ترین آثار این نویسنده کتابی به نام “دلایلی برای زنده ماندن” می باشد. کتابی که فقط در عرض ۴۶ هفته در لیست پرفروش ترین کتاب های انگلیس قرار گرفت و از سوی بسیاری از منتقدان نقدهایی مثبت و تحسین برانگیز دریافت کرد. دیگر آثار او چگونه زمان را متوقف کنیم، آرام باش بی اعصاب، گربه بودن، انسان ها و یادداشت هایی برای سیاره پر استرس هستند و کتابی که در این مطلب به معرفی آن پرداخته ایم، کتاب کتابخانه نیمه شب یکی دیگر از آثار جذاب و خواندنی این نویسنده محسوب می شود.

خلاصه و معرفی کتاب کتابخانه نیمه شب اثر مت هیگ

در طول زندگی برای هر فردی پیش آمده که از خود بپرسد اگر به گذشته برگردم و حق انتخاب داشته باشم گزینه بهتری را در خصوص وقایع و تصمیم هایی که در زندگی اتخاذ کرده ایم را انتخاب خواهیم کرد. اما در واقعیت باید گفت که همه افراد به طور کامل نمی توانند آن طور که دوست دارند و ایده آل آن ها محسوب می شود زندگی کنند و هیچ وقت در طول زندگی نمی توانیم همه مهارت و توانایی هایی را که به آن علاقه داریم را یاد بگیریم. به همین خاطر پس از گذشت سالها وقتی که در رابطه با گذشته و آنچه که در زندگی پشت سر گذاشته ایم فکر می کنیم و با خود می ‌گوییم که اگر دوباره در آن شرایط قرار گیریم طور دیگری عمل خواهیم کرد.

کتاب کتابخانه نیمه شب در قالب داستانی و تخیلی می باشد که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد و به عنوان یکی از پرفروش ‌ترین کتاب‌ های سال ۲۰۲۰ جایزه گودریدز از دید مخاطبان را به دست آورد. این کتاب روایتگر دختری جوان است که با مشکلات زیادی در زندگی رو به رو شده و این مشکلات به حدی است که او تصمیم می گیرد به زندگی اش خاتمه دهد و در این جریان با یک کتابخانه جادویی رو به رو می شود که این برخورد جریان زندگی او را تغییر می دهد.

در این کتابخانه نورا این امکان را خواهد داشت که جریان زندگی خود را تغییر بدهد و مسیر دیگری را انتخاب کند. همانطور که برای خیلی از ما پیش آمده که با خود بگوییم اگر به فلان موقع برگردم تصمیم بهتری را خواهم گرفت یا به دنبال کار بهتر خواهم رفت تا مسیر زندگی خود را تغییر دهم.

در این کتاب چنین شرایطی برای نورا فراهم می شود و او قادر خواهد بود زندگی خود را از ابتدا آغاز کند. کتاب های زیادی در این کتابخانه وجود دارند و هر کدام از آنها با قابلیت اسرار آمیزی که دارند نورا را به دنیای خاصی منتقل می کند. طوری که در طول داستان نورا به آدم های متفاوتی تبدیل می شود و با مواجهه با هر کدام از آنها از خود می ‌پرسد که در کدام یک از این زندگی ها خوشبختی واقعی وجود دارد.

در پایان نورا به عنوان شخصیت اصلی داستان که در عمق ناراحتی و افسردگی قرار داشت به یک انسان شاداب و سرزنده تغییر می کند. نمی توان کتاب کتابخانه نیمه شب را به عنوان یک اثر روانشناسی قلمداد کرد اما محتوای این کتاب به گونه ای است که به مخاطب این امکان را می دهد با دیدگاه های متفاوتی به زندگی نگاه کنند و در نتیجه با تلاش و پشتکار بیشتر از زندگی نهایت لذت را ببرند و شروع اشتیاق به زندگی پیدا کند. در واقع در این کتاب هدف این است که به مخاطب بیاموزد در زندگی خود هدفی خاص و مشخص داشته باشد و با تلاشی که برای رسیدن به این هدف انجام می دهد امید و اشتیاق در زندگی او به وجود خواهد آمد.

معرفی شخصیت های کتابخانه نیمه شب

شخصیت اصلی داستان کتابخانه نیمه شب یک خانم جوان به نام نورا سید می باشد، یک زن ۳۵ ساله که پدر و مادر خود را از دست داده و تنها برادرش به او کوچکترین اهمیتی نمی دهد طوری که حتی جواب تلفن نورا را پاسخ نمی دهد. او در طول زندگی رنج و مشقت‌ های بسیاری را تجربه کرده است از جمله این که صمیمی ترین دوستش مهاجرت می کند و دیگر نمی تواند او را ملاقات کند، گربه خانگی و مورد علاقه او می میرد، علاوه بر این او در این سن شغل خود را نیز از دست می دهد و بدون هیچ درآمد و کسب و کاری خانه نشین می شود.

تمامی این جریانات موجب می شود که او نهایت احساس پوچی و درماندگی داشته باشد و به این احساس برسد هیچکس در زندگی به او علاقه ای ندارد و بود و نبود او برای هیچکس هیچ تفاوتی نخواهد داشت. به همین خاطر او تصمیم می گیرد به زندگی سراسر رنج و سختی خود پایان بدهد و تصمیم به خودکشی می گیرد. اما در این جریان با کتابخانه ای عجیب مواجه می شود که در واقع دنیای بین مرگ و زندگی در آن ایجاد شده است.

نقطه عطف کتاب کتابخانه نیمه شب

نقطه عطف این داستان جایی است که نورایی که سراسر وجود او را احساس غم و ناراحتی و پوچی فرا گرفته است و هیچ انگیزه و امیدی برای ادامه زندگی و تلاش برای رسیدن به زندگی بهتر از این دارد، با شرایطی مواجه می شود که به او این امکان را می دهد به موقعیت های گذشته زندگی خود باز گردد تا بتواند در آن شرایط بهترین تصمیم را انتخاب کند. همچنین این کتابخانه به او این امکان را می‌ دهد که خود را در جایگاه افرادی که تصور می کند موفق و خوشحال هستند قرار دهد و زندگی را از دیدگاه آنها ببیند. در نهایت به یک انسان شاد و سرزنده تبدیل می شود و امید و اشتیاق بیشتر در زندگی برای او به وجود می آید.

نثر و زبان کتاب کتابخانه نیمه شب

کتابخانه نیمه شب در حقیقت یک اثر روانشناسی محسوب نمی‌ شود اما مخاطب را به گونه‌ای راهنمایی می کند تا به دیدگاه متفاوتی نسبت به زندگی دست یابد و تلاش کند تا نهایت لذت را از زندگی خود ببرد. در طول داستان نورا که شخصیت اصلی داستان می باشد رفتاری عجیب و خاصی از خود نشان می‌دهد که بیشتر به رفتار کودکان شباهت دارد. این رفتار می تواند دلیل خاصی داشته باشد شاید نویسنده این گونه تلاش می‌ کند تا احساسات خاص و منحصر به فرد کودکی را در قالب یک فرد بزرگسال جلوه کند تا این گونه انسان ها به کودک درون خود پی ببرند.

این کتاب به سبک رئالیسم جادویی تالیف شده که شاخه های واقع گرایانه محسوب می شود. چرا که در طول داستان همه چیز و همه اتفاقات به جز یک مورد به خصوص بر روابط علت و معلولی وابسته هستند. به طور کلی این کتاب با لحنی بسیار ساده و قابل فهم برای هر سطحی از مخاطب تالیف شده است. طوری که نمی توان در این نوشته کلمه یا عبارتی پیچیده و مبهم پیدا کنید. بنابراین هر نوع خواننده با حرف سطح از تحصیلات و فهم می تواند از خواندن و مطالعه این کتاب نهایت لذت را ببرد.

کتاب کتابخانه نیمه شب برای چه کسانی مناسب است؟

کسی که مشتاق باشد دیدگاه ها و تجربه های متفاوت در زندگی را بداند و با سبک های مختلف زندگی آشنا شود، خواندن این کتاب یکی از بهترین گزینه ها می باشد. بنابراین این کتاب بیشتر مناسب کسانی است که مشتاق تجربه های متفاوت از زندگی هستند.

کلام آخر

کتاب کتابخانه نیمه شب یک اثر داستانی و تخیلی می باشد که مخاطب را با کمک شخصیت اصلی داستان که زنی جوان به نام نورا سید می باشد در موقعیت های مختلف قرار می دهد. در نهایت به خواننده این پیام را القا می ‌کند که هر انسانی که در زندگی هدف و مقصد مشخصی داشته باشد با تلاش و پشتکاری که برای رسیدن به آن دارد می تواند یک زندگی پر از شوق و امید برای خود ایجاد کند.

مشخصات ترجمه پیشنهادی

  • انتشارات:کوله پشتی
  • مترجم:محمد صالح  نورانی زاده
  • تعداد صفحه:352

خرید کتاب

اگر هدفت رسیدن به چیزی باشه که با ذاتت در تضاده، همیشه شکست می خوری.
هدفت باید این باشه که خودت باشی، که مثل خودت رفتار کنی و به نظر برسی و فکر کنی، که حقیقی ترین نسخه خودت باشی
از خودت بودن استقبال کنی
تشویقش کنی.دوستش داشته باشی
برای رسیدن بهش سخت تلاش کنی
وقتی هم کسی مسخره ش می کنه یا بهش دهن کجی می کنه، محل نذاری.

شایعات بیشترشون در حقیقت حسادتن و فقط ظاهرشون رو تغییر دادن.
سرتو بنداز پایین. استقامتت رو حفظ کن. ادامه بده

میانگین امتیاز ها 5 / 5. 2

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضویت در کانال تلگرام بامیک

X