قصد خواندن بهترین کتاب ها را دارید؟ مجله بامیک سایت تخصصی معرفی انواع کتاب و رمان,از بهترین نویسندگان ایران و جهان به همراه نقد و بررسی کتاب

راهنمای جامع ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

0 34

سرمایه شرکت میزان پولی است که یک شرکت در شروع کار آن را در اداره ثبت شرکت ها به عنوان سرمایه اولیه ارائه می دهد. بنا به دلایل متفاوت ممکن است یک شرکت تصمیم به افزایش سرمایه شرکت سهامی خود یا کاهش آن بگیرد. برای این کار راه های متعددی پیش روی سهام داران می باشد. از مرسوم ترین این راه ها می توان به تزریق مبلغ نقدی به شرکت یا از راه بررسی اموال و دارایی های موجود نام برد. البته ذکر این نکته لازم است که سرمایه ای که شرکت به اداره ثبت شرکت ها معرفی می کند با اموال و دارایی های شرکت متفاوت است.

مطالب مرتبط
1 از 79

روش های افزایش سرمایه

افزایش سرمایه شرکت سهامی تنها محدود به آوده نقدی نمی گردد بلکه راه های زیر نیز برای این کار قابل استفاده است.

  1. استفاده از سود انباشته
  2. تجدید ارزیابی
  3. بررسی اموال و دارایی ها

 مزایای افزایش سرمایه

افزایش سرمایه باعث تغییر تعداد سهام می گردد در واقع به هر سهام دارد تعداد سهم بیشتری تعلق می گیرد. در مقابل ارزش هر سهم کاهش پیدا می کند. از دیگر مزایای افزایش سرمایه شرکت های سهامی می توان به ایجاد فرصت های تجاری و سرمایه گذاری برای شرکت ها اشاره کرد. افزایش سرمایه شرکت های سهامی نشان دهنده روند سود آوری یک شرکت و رشد سرمایه آن است. به این صورت که شرکت فرصت ورود به بازارها و معاملات بزرگتر را می یابد.

بهترین راه برای افزایش سرمایه چیست؟

در حالت کلی تفاوت زیادی بین 4 روش افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص نیست. زیرا هدف همه آن ها رسیدن به سود آوری و ارتقاء یک شرکت و کسب و کار است. اما در این بین هر شرکت با توجه به نوع فعالیت خود و امکانات موجود ممکن است با روش خاصی بتواند سریع تر به نتیجه برسد. برای مثال بهترین روش برای کارخانه ها و مجموعه های تولیدی که گسترش داشته اند استفاده از روش ارزیابی دارایی ها می باشد. در این روش دیگر نیازی به پرداخت وجه نقد برای افزاش سرمایه نمی باشد. اما باید توجه داشت از آنجا که ارزش دارایی ها می بایست توسط کارشناس قوه قضاییه تعیین گردد، این کار ممکن است با چالش هایی همراه باشد. همچنین هماهنگی کارشناس و نتیجه ارزیابی ها ممکن است زمانبر باشد.

در مقابل برای شرکت های حوزه فناوری و غیر تولیدی که معمولا ماشین آلات زیادی ندارند بهترین روش می تواند افزایش سرمایه شرکت سهامی از طریق واریز وجه باشد. در این روش می بایست مبلغ واریز شده به صورت جلسات ضمیمه گردد.

مدت زمان لازم برای افزایش سرمایه چقدر است؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم هر یک از روش های افزایش سرمایه به صورت متفاوت انجام می گیرد. این انجام شدن می تواند فرایند کوتاهی مانند واریز وجه نقدی یا فرایند زمانبر مانند ارزیابی ارزش دارایی ها و ماشین آلات توسط کارشناس باشد. اما در هر صورت پس از تکمیل مدارک و صورتجلسه ها، از زمان ارائه آنها به سازمان ثبت شرکت ها 24 روز زمان لازم است. در صورتی که نقصی در مدارک وجود نداشته باشد فرایند منتهی به انتشار آگهی در روزنامه رسمی می گردد.

نکات مهم در افزایش سرمایه شرکت سهامی

صورتجلسه افزایش سرمایه در مجمع عمومی و فوق العاده تشکیل می گردد. در صورتی که تعداد اعضای جلسه به حد نصاب نرسد، افزایش سرمایه می بایست با تشکیل جلسه توسط اعضای هیئت مدیره برگزار شود.

می بایست سرمایه نقدی پیش از تشکیل جلسه هیئت مدیره پرداخت گردد. در غیر این صورت نمی توان به صورت جلسه استناد کرد.

زمانی که با توجه به روش افزایش سرمایه کلیه مدارک و صورتجلسات را تنظیم نمودیم، می توانیم آن را در سامانه اداره ثبت شرکت ها بارگذاری نماییم. سپس مدارک ما بررسی می شود و در صورت نداشتن مشکل می توانیم هزینه را در سامانه پرداخت کنیم و فرایند افزایش سرمایه را همین جا به پایان برسانیم.

مالیات افزایش سرمایه شرکت های سهامی خاص

صرف نظر از این که کدام روش افزایش سرمایه را انتخاب می کنیم برای این کار باید مالیات مربوطه را به اداره دارایی پرداخت کنیم. محاسبه این نوع مالیات با روش های متعدد و در نظر گرفتن جزئیات مختلف قابل انجام است. البته برای برخی از شرکت ها امکان دریافت معافیت مالیاتی نیز وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

شرکت های عضو مناطق آزاد، شرکت های تعاونی، شکت های دانش بنیان مشمول معافیت مالیاتی می باشند. با این وجود می بایست اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و ارائه کنند.

 چگونه مالیات افزایش سرمایه را پرداخت کنیم؟

برای پرداخت مالیات افزایش سرمایه می بایست به سامانه پرداخت مالیات مراجعه کرده و در آنجا برای شخص یا شرکت پنل کاربری ایجاد نماییم. واضح است که در اینجا امکان پرداخت مالیات اقدامات مختلف وجود دارد، اما می بایست به بخش مالیات افزایش سرمایه شرکت سهامی مراجعه کنیم. امکان پرداخت مالیات به صورت آنلاین وجود ندارد بنابراین می بایست مالیات را به حساب این سازمان واریز کنیم و تنها اطلاعات فیش پرداختی را در سامانه درج کنیم.

چطور مراحل افزایش سرمایه شرکت سهامی را انجام دهیم؟

همانطور که در این مقاله توضیح داده شد باید روش مناسب برای افزایش سرمایه شرکت سهامی را انتخاب کنیم. این بخش یکی از اساسی ترین گام ها می باشد. سپس در ادامه می بایست با طی کردن پروسه های اداری و نگارش و تحویل اظهارنامه ها این کار را به سر انجام برسانیم. قطعا در این مسیر نیاز به دریافت مشاوره از موسسات حقوقی معتبر یا وکلای ثبتی می باشد. گاها عدم دریافت مشاوره باعث هدررفتن زمان و و تحمیل هزینه های مازاد به شرکت ها می گردد.

میانگین امتیاز ها 0 / 5. 0

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضویت در کانال تلگرام بامیک

X