قصد خواندن بهترین کتاب ها را دارید؟ مجله بامیک سایت تخصصی معرفی انواع کتاب و رمان,از بهترین نویسندگان ایران و جهان به همراه نقد و بررسی کتاب

توجه به چه نکات و مسائلی در حین اقدام به طلاق توافقی ضروری است؟

0 13

همانطور که قانون ازدواج را محترم شمرده و برای نظم بخشیدن به آن قواعدی وضع کرده است، طلاق را نیز یک راه حل برای اختلافات و مشکلات جدی در نظر گرفته است. علی رغم این که طلاق عملی مذموم است، اما ممکن است در مواردی طرفین با یکدیگر سازش نداشته باشند و چاره ای جز جدایی طرفین باقی نماند. در طلاق توافقی، ابتدا زن و شوهر در مورد سرنوشت حقوق و تکالیف مالی و غیر مالی با یکدیگر توافق کرده و سپس اقدام به تقدیم دادخواست و مراجعه به دادگاه می‌نمایند. نکته ای که در رابطه با طلاق توافقی باید مورد توجه قرار گیرد آن است که گرچه دعوای طلاق توافقی، نوعی از دعوای طلاق بوده، اما از نظر برخی تشریفات رسیدگی در دادگاه، متفاوت از سایر اقسام طلاق می‌باشد. بنابراین ساده ترین و کم دردسر ترین نوع طلاق، طلاق توافقی است که این روزها به دلیل رسیدگی و صدور رای در کوتاه ترین زمان ممکن، تبدیل به طلاقی رایج شده است.

مطالب مرتبط
1 از 78

روش های اقدام برای طلاق توافقی

  • اولین قدم برای طلاق توافقی، ثبت اطلاعات و درخواست طلاق توافقی در سامانه تصمیم و مشخص کردن نزدیک ‌ترین مرکز مشاوره برای دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق است.
  • بعد از آن برای انجام پروسه طلاق توافقی باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست داد.
  • پس از تنظیم دادخواست طلاق توافقی، دادگاه زمانی را مشخص می کند تا به پرونده رسیدگی نماید. وقت تعیین‌شده از طریق ابلاغ الکترونیکی در سامانه ثنا به اطلاع زن و شوهر می‌رسد. همچنین صدور ابلاغیه به ‌وسیله پیامک‌ هایی به زوجین اطلاع داده می‌شود.
  • پس از تعیین وقت در دادگاه، طرفین یا وکلای آن‌ ها باید در زمان مشخص ‌شده در دادگاه حاضر شوند و پس از پرداخت هزینه مشاوره، با راهنمایی مدیر دفتر دادگاه، به واحدهای مشاوره مستقر در دادگاه معرفی شوند.

نحوه درخواست برای طلاق توافقی چگونه است؟

نحوه درخواست برای طلاق توافقی، تقریبا مانند نحوه درخواست برای انواع دیگر طلاق می‌باشد. به عبارت دیگر، درخواست برای طلاق توافقی، مانند سایر انواع طلاق مستلزم ثبت دادخواست طلاق توافقی از طریق دفاتر خدمات قضایی و پرداخت هزینه دادرسی آن است. با این وجود، نحوه درخواست برای طلاق توافقی، دارای تفاوت هایی با نحوه درخواست برای انواع دیگر طلاق می‌باشد. یکی از این تفاوت ها آن است که تا زمانی که زوجین، گواهی انصراف از طلاق صادر شده از سوی مراکز مشاور خانواده بهزیستی را اخذ نکرده باشند، دادخواست طلاق توافقی آنها ثبت نشده و یا در صورت ثبت، به دادگاه ارجاع نمی‌شود. تفاوت دیگر نحوه درخواست برای طلاق توافقی با سایر انواع طلاق آن است که در درخواست طلاق توافقی، لزوما هر دو زوجین یا وکلای آن ها باید در دفتر خدمات قضایی حاضر شده و دادخواست طلاق توافقی را امضا نمایند، در حالی که در طلاق به درخواست زن یا طلاق به درخواست مرد، صرفا طرفی که درخواست طلاق می‌دهد، در دفتر خدمات حاضر شده و دادخواست طلاق را امضا می‌نماید.

https://delbaraneh.com/web-browsing/filing-consensual-divorce-petition/

در طلاق توافقی حضانت فرزندان با چه کسی است؟

مطابق قانون، نگهداری اطفال هم حق و هم تکلیف پدر و مادر است. حضانت بیشتر به معنای نظارت بر حفظ جسم و جان کودک است. بنابراین در قانون مدنی شامل تربیت و تعلیم و پرورش روحی و معنوی کودک نیز می‌شود. حضانت فرزند یک تکلیف قانونی است، توافقات خلاف آن از درجه اعتبار ساقط است اما توافق زوجین در انتقال حضانت به یکدیگر، اشکالی ندارد. بنابراین در طلاق توافقی که همه چیز بنا بر توافق زوجین است، در مورد حضانت فرزندان خود نیز می‌توانند توافق نمایند. در حالت معمول برای حضانت و نگهداری طفلی که پدر و مادر او جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند، مادر تا سن 7 سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است.

آیا انجام مشاوره قبل از طلاق توافقی اجباری است؟

قانون مربوط به حمایت خانواده، عمل مشاوره پیش از طلاق را اجباری اعلام کرده است و از آذر سال 97 نیز یک توافق ما بین قوه قضاییه و همچنین سازمان بهزیستی ایجاد شده که متولی جهت مشاوره پیش از طلاق و نیز مراکز مشاوره تحت نظر آن باید باشد. در همین مورد نیز آن ها اقدام به طراحی کردن و تاسیس نمودن یک سامانه جهت تصمیم با نشانی سایت www.zaman.behzisti.net نموده اند. افراد متقاضی باید که در همین سایت مربوطه نیز ثبت نام نموده و بعد از این که اقدام به وارد نمودن مشخصات خودشان کردند، با انتخاب کردن تاریخ جهت مراجعه و نیز یک مرکز غربالگری، کار اولیه را برای انجام طلاق توافقی و نیز عمل مشاوره انجام بدهند. بعد از مراجعه کردن به مرکز غربالگری نیز زن و شوهر جهت مشاوره به یک مرکز که زیر نظر بهزیستی است، معرفی خواهند شد.

میانگین امتیاز ها 0 / 5. 0

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضویت در کانال تلگرام بامیک

X