قصد خواندن بهترین کتاب ها را دارید؟ مجله بامیک سایت تخصصی معرفی انواع کتاب و رمان,از بهترین نویسندگان ایران و جهان به همراه نقد و بررسی کتاب

چرا نباید به نظرات دیگران در مورد خودمان اهمیت دهیم؟

0 16

همه ما شنیده ایم که از قدیم می گویند “امان از حرف مردم!” و این عبارت چه دقیق و خلاصه و درست پتانسیل بالای انسان ها در تحت تاثیر نظرات دیگران قرار گرفتن و عواقب آن را به ما گوشزد می کند.

با یک سیر کوتاه در فضای مجازی و مشاهده انواع و اقسام پست ها و استوری ها می توانید به تاثیر حرف مردم در عملکرد افراد پی ببرید و هزاران متن تیکه دار و طعنه آمیز به خوبی گویای این مسئله هستند که آدم ها با حرف های خود سعی می کنند دیگران را تحت کنترل خود در آورند.

ما در دنیایی زندگی می کنیم که متاسفانه ارزش افراد به اشتباه با موقعیت های اجتماعی آن ها سنجیده می شود و طبیعی است در چنین فضایی، گیر افتادن در دام نظرات دیگران درباره خود بسیار آسان می باشد.

امروزه سرک کشیدن در امور زندگی دیگران به یک موضوع عادی در تعاملات روزانه تبدیل شده و بسیاری از افراد عادت کرده اند درباره هر اتفاق کوچک و بزرگی در زندگی اطرافیان خود نظر بدهند.

اهمیت دادن به آن چه دیگران درباره شما می گویند و فکر می کنند در واقع همچون تیری است که خوشبختی و شادی شما را هدف گرفته و اعتماد به نفس شما را نابود می کند. اما چگونه می توان از غل و زنجیر تاثیر حرف های مردم در زندگی خود آزاد شد؟

در ادامه به برخی علل اصلی که نباید برای نظرات دیگران درباره خود اهمیت داد اشاره خواهیم کرد:

هیچ کس شما را مانند خودتان نمی شناسد

مردم معمولا تمایل دارند شخصیت یک فرد را فورا و طی یک ثانیه پس از اولین ملاقات با او قضاوت کنند که بی شک در اغلب موارد این نظرات کاملا نا درست می باشند.

حقیقت این است که علی رغم نظرات تند و سریع مردم، هیچ کس نقاط قوت، نقاط ضعف و علاقه مندی های شما را مانند خودتان نمی شناسد.

بله! مردم همیشه می توانند به سرعت درباره شما و توانایی های شما قضاوت کنند اما از آن جا که بعید است این نظرات درست باشد پس لزومی ندارد خودتان را درگیر آن ها کنید.

هیچ کس نمی خواهد نسبت به خودش احساس بدی داشته باشد

همه ما دوست داریم سرشار از حس اعتماد به نفس و امنیت باشیم و از این احساس که هیچ چیز در زندگی خود کم نداریم لذت ببریم.

از آن جا که معمولا برای مردم دشوار است به طور مستقیم با مسائل شخصی خود روبرو شوند و آن ها را پشت سر بگذارند، ترجیح می دهند با پایین آوردن دیگران، احساس امنیت و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند.

زمانی که فرد به راحتی شروع به بدگویی از دیگران می کند در واقع احساس نا امنی که در درونش است را به نمایش می گذارد. این کار برای رفع احساسات منفی در خود انجام می شود اما هیچ تاثیری در این مورد ندارد.

نظرات دیگران شما را به همه جا می برند جز جایگاه بهتر!

افراد موفق به آن چه دیگران در مورد آن ها فکر می کنند اهمیت نمی دهند. می دانید چرا؟ زیرا در مسیر رسیدن به جایگاه عالی همواره با افراد وحشتناکی روبرو می شوند و جلو رفتن آن ها ممکن است برخی را عصبانی کند.

به عبارت دیگر اگر در مسیر موفقیت خود متوجه شوید همه با شما موافق هستند، احتمالا در مسیر درستی قدم بر نمی دارید.

فرصتی برای شنیدن و فکر کردن به این نظرات ندارید

موفقیت یعنی تبدیل شدن به قوی ترین و کامل ترین نسخه ممکن از خود و برای رسیدن به موفقیت، باید روی نقاط قوت خود کار کرده و نقاط ضعف خود را به حداقل برسانید.

اگر بیش از حد مشغول تلف کردن وقت خود با فکر کردن به نظرات دیگران باشید، چگونه می توانید از خودتان انتظار دستیابی به موفقیت داشته باشید؟

مطالب مرتبط
1 از 78

اگر می خواهید موفق باشید نباید ثانیه های ارزشمند زندگی خود را هدر دهید و لازم است روی رشد خود و نه رشد افکار دیگران تمرکز داشته باشید.

به گفته رالف والدو امرسون “خودت بودن در دنیایی که مدام در تلاش است از تو چیز دیگری بسازد، بزرگ ترین دستاورد است.”

اعتماد به نفس ریشه در افکار و نظرات دیگران ندارد

تا به حال چند بار شنیده اید یک فرد با اعتماد به نفس بالا بگوید اعتماد به نفس خود را از نظرات منفی دیگران درباره خودش به دست آورده است؟

معمولا برعکس است، به عبارت دیگر اعتماد به نفس از درک بی اهمیت بودن و نا درستی دیدگاه منفی دیگران نسبت به شما و سپس نادیده گرفتن آن ها ناشی می شود.

افراد با اعتماد به نفس نقاط ضعف و معایب خود را دقیقا می شناسند و همزمان با تلاش برای رفع آن ها، این معایب را پذیرفته اند. آن ها نیازی به نظرات دیگران برای شناختن نقاط ضعف خود ندارند.

تنها کسانی که جایی نمی روند از دیگران انتقاد می کنند

در کتاب مشهور و جهانی اندرو کارنگی با عنوان “چگونه دوست پیدا کنیم و روی مردم تاثیر بگذاریم”، او به اهمیت انتقاد نکردن از دیگران برای موفقیت اشاره می کند.

جالب است بدانید آبراهام لینکلن قبل از این که رئیس جمهور شود، در یک روزنامه محلی از مردی انتقاد کرد و این کار او به نتیجه بدی منتهی شد. او یاد گرفت که دیگر هرگز مردم را محکوم نکند و پس از آن رئیس جمهور شد!

به گفته دیل کارنگی “زمانی که با مردم سر و کار دارید به یاد داشته باشید که نه با موجودات منطقی بلکه با موجودات پر از تعصب و برانگیخته شده از غرور سر و کار دارید.”

اگر به حرف های دیگران اهمیت دهید به این افکار تبدیل خواهید شد

اگر مدت طولانی نگران دیدگاه های منفی دیگران نسبت به خودتان باشید، در نهایت آن ها را باور خواهید کرد و این یک حقیقت تلخ است که شما به همان شخصی تبدیل خواهید شد که سعی می کنید از او دوری کنید.

این مسئله نا خوشایند است، بنابراین فریب نسخه دروغین خود را نخورید و به یاد داشته باشید که هیچ کس شما را مانند خودتان نمی شناسد.

به گفته النور روزولت “هیچ کس نمی تواند بدون رضایت شما احساس حقارت در شما ایجاد کند.”

شما عادت آن ها را می گیرید

با گوش سپردن به نظرات و افکار منفی دیگران، این افکار شروع به تسلط بر ذهن شما کرده و اگر مراقب نباشید این عادات منفی به خودتان نیز سرایت خواهد کرد.

به عبارت دیگر ممکن است به طور ناخودآگاه شروع به تمسخر دیگران کرده و نظرات منفی در مورد آن ها بدهید تا درباره خود احساس بهتری پیدا کنید و این یک چرخه آزار دهنده است.

در بستر مرگ پشیمان خواهید شد

قصد نداریم در این مقاله به مسائل غم انگیز اشاره کنیم اما در کتاب تاثیرگذار برونی ویر با عنوان “پنج حسرت انسان ها در پایان زندگی” به پنج مورد از حسرت ها و پشیمانی هایی که ممکن است در لحظه مرگ با آن ها روبرو شوید اشاره شده است.

حتما می توانید حدس بزنید کدام یک در اولویت بوده است؟ بله! توجه بیش از حد به نظرات دیگران …

برگرفته از : lifehack

میانگین امتیاز ها 0 / 5. 0

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضویت در کانال تلگرام بامیک

X