قصد خواندن بهترین کتاب ها را دارید؟ مجله بامیک سایت تخصصی معرفی انواع کتاب و رمان,از بهترین نویسندگان ایران و جهان به همراه نقد و بررسی کتاب

نیازهای اساسی گربه های خانگی چیست؟

0 30

گربه های خانگی به چیزی بیش از غذا و آب نیاز دارند! عدم مراقبت اصولی از گربه ها بر سلامت و رفتار حیوان تأثیر می‌گذارد و باعث بی‌اشتهایی، بدرفتاری و پرخاشگری می‌شود. امنیت، راحتی و عشق زیاد از اساسی‌ترین نیازهای گربه شما هستند. شما با ایجاد یک محیط سالم و شاد برای حیوان خانگی خود می‌توانید نیازهای اولیه گربه خود را به خوبی تامین کنید و از بودن در کنار حیوان خود لذت ببرید. در این بررسی به طور کامل در مورد نیازهای اساسی گربه های خانگی صحب می‌کنیم.

مطالب مرتبط
1 از 79

نحوه تغذیه گربه خانگی

گربه‌ها گوشتخواران اجباری هستند، بدین معنا که باید در رژیم غذایی خود پروتئین را به عنوان ماده اصلی مصرف کنند. غذای خشک گربه با کیفیت بالا برای گربه شما عالی است، دندان‌های حیوان را سالم نگه می‌دارد و منبع خوبی از پروتئین است. غذای مرطوب نیز به دلیل درصد آب زیاد و خوش طعم بودن باید در برنامه غذایی حیوان گنجانده شود. دو بار در روز به گربه خود ترکیبی از غذای خشک و مرطوب بدهید. از مصرف غلات و کربوهیدرات‌های زیاد خودداری کنید. برای تعیین اندازه سرو و بررسی مواد تشکیل دهنده، برچسب روی مواد غذایی را بخوانید.

گربه شما باید همیشه به آب شیرین دسترسی داشته باشد. آب باید حداقل دو بار در روز تعویض شود. آب فیلتر شده، تصفیه شده یا آب بطری مناسب است، اما آب شیر تازه نیز مشکلی نخواهد داشت. گربه‌ها دوست ندارند هنگام غذا خوردن یا نوشیدن سبیل‌های خود را خم کنند، بنابراین مطمئن شوید که کاسه آب حیوان به اندازه کافی بزرگ است که مشکل بابت خوردن آب برای حیوان ایجاد نشود. به یاد داشته باشید، گربه‌ها به بو بسیار حساس هستند. اگر گربه شما از کاسه آب خود نمی‌نوشد، کاسه را کاملاً بشویید و آبکشی کنید و دوباره امتحان نمایید.

محیط زندگی گربه خانگی

یک روز معمولی برای یک گربه شامل حدود 16 ساعت خواب و چهار تا شش ساعت نظافت، بازی، شکار، غذا خوردن و کاوش است. با فراهم کردن چند مکان مناسب برای خواب، به گربه خود احساس راحتی در خانه‌تان بدهید. گربه‌ها دوست دارند در مکان‌های مرتفع بخوابند. آنها امنیت دیدن هر چیزی که در زیر و اطرافشان اتفاق میفتد را دوست دارند. خانه گربه و درخت گربه، سبدها و بالش‌ها راه‌های بسیار خوبی هستند تا به گربه خود مکان‌هایی امن و مطمئنی بدهید تا در آنها استراحت کنند.

فراهم کردن یک محیط خانگی پر از محرک‌های مثبت، زمینه لازم را برای یک گربه شاد و سالم فراهم می‌کند. گربه‌ها در داخل خانه زندگی شاد و رضایت بخشی دارند و از بیماری‌های خطرات که بیرون از منزل در کمینشان هستند اجتناب می‌کنند. میانگین طول عمر یک گربه در فضای باز یک تا سه سال است. این مدت برای گربه‌های داخل خانه تا 15 سال افزایش می‌یابد. گربه‌های وحشی مدام پرسه می‌زنند زیرا به غذا، آب و سرپناه نیاز دارند و اگر عقیم نشده باشند، همیشه میل به جفت‌ گیری دارند.

تهیه انواع اسباب ‌بازی‌های گربه که به ‌طور دوره‌ای آنها را عوض می‌کنید، می‌تواند به راضی نگه داشتن او کمک کند. با گربه خود در اتاق‌های مختلف بازی کنید یا حیوان را نوازش نمایید. حداقل 15 تا 30 دقیقه نوازش و بازی با بچه گربه دو بار در روز عالی خواهد بود. صحبت کردن و نوازش گربه پیوند شما با حیوان را محکم‌تر می‌کند. عقیم سازی یا اخته کردن نیز ضروری است.

نظافت گربه خانگی

نیازهای اولیه نظافت گربه شما شامل کوتاه کردن ناخن، برس زدن و بهداشت دندان است. چه خودتان این کار را انجام دهید یا به نزد متخصص بروید، باید اطلاعات خود را نسبت به نحوه و فرآیند نظافت گربه خانگی افزایش دهید.

گربه‌ها همیشه به یک ترتیب خاص خود را نظافت می‌کنند:

  • لب‌هایشان را لیس می‌زنند.
  • کنار یک پنجه را لیس می‌زنند تا خیس شود.
  • پنجه خیس را روی سر، از جمله گوش، چشم، گونه و چانه می‌مالند.
  • پنجه دیگر را به همین ترتیب خیس می‌کنند.
  • پنجه دیگر را روی طرف دیگر سر می‌مالند.
  • پاها و شانه‌های جلویی را با لیسیدن تمیز می‌کنند.
  • کناره‌های بدن خود را تمیز می‌کنند.
  • اندام تناسلی را تمیز می‌کنند.
  • پاهای عقب را تمیز می‌کنند.
  • دم را از پایه تا نوک تمیز می‌کنند.

کوتاه کردن ناخن

ناخن‌های گربه خود را هر یک تا چهار هفته یکبار در صورت نیاز کوتاه کنید. این امر احتمال آسیب ناشی از پنجه‌های تیز را کاهش می‌دهد و احتمال رشد ناخن در پد و ایجاد عفونت را کم می‌کند. برای شروع، ابتدا گربه خود را به نگه داشتن پنجه‌هایش عادت دهید. با حیوان در فضایی آرام و دور از حیوانات دیگر و حواس پرتی بنشینید. همانطور که پنجه گربه خود را لمس می‌کنید به حیوان غذا بدهید. همانطور که حیوان به این کار عادت کرد، شروع به فشار دادن یکی یکی انگشتان پا کنید تا پنجه ظاهر شود.

کوتاه کردن ناخن گربه خانگی

اگر گربه شما استرس دارد یا سعی می‌کند دور شود، دست بردارید و نوازش را بدون دست زدن به پاهای حیوان از سر بگیرید. هنگامی که گربه شما با نگه داشتن و لمس پنجه‌هایش راحت شد، آماده کوتاه کردن ناخن شوید. از ماشین‌های اصلاح تیز که مخصوص حیوانات خانگی طراحی شده‌اند استفاده کنید. از نوک ناخن شروع کنید و کمی برش بزنید. اگر به نظر می‌رسد گربه شما استرس دارد یا سعی می‌کند دور شود، به حیوان استراحت بدهید و بعداً دوباره امتحان کنید.

از برش دادن سریع که زیر ناخن‌های سفید صورتی به نظر می‌رسد خودداری کنید. این منطقه حاوی اعصاب و رگ‌های خونی است و دردناک می‌باشد و اگر بریده شود به راحتی خونریزی می‌کند. اگر نوک ناخن شروع به خونریزی کرد، با استفاده از پودر استیپتیک یا جایگزینی مانند پودر بچه، آرد یا پنبه فشار وارد کنید. پس از قطع شدن خونریزی، لخته خون را از نوک ناخن پاک نکنید. بیش از یک یا دو ناخن را در یک جلسه کوتاه نکنید.

برس زدن موها

حتماً حداقل هفته‌ای یکبار خز گربه را برس بزنید تا براق و تمیز بماند. برس زدن زمان بسیار خوبی برای بررسی کک و لکه‌های کوچک سیاه است. در بازار انواع مختلف برس‌ها موجود هستند و تکنیک‌های مختلفی برای شانه زدن موهای گربه استفاده می‌شود . با دامپزشک خود مشورت کنید تا ببینید چه نوع برس یا شانه‌ای را باید استفاده کنید، اینکه چند بار باید برس بزنید و از چه فرآیندی باید برای رسیدن به بهترین نتیجه بهره ببرید.

بهداشت دهان و دندان

مراقبت از دندان در منزل اولین خط دفاعی در برابر بیماری پریودنتال در گربه‌ها است. بزرگترین سلاح مبارزه با این بیماری مسواک است. در حالت ایده آل، می‌توانید دندان‌های گربه خود را یک بار در روز مسواک بزنید، اما لطفاً حداقل سه تا پنج بار در هفته این کار را انجام دهید. از یک مسواک نرم و خمیر دندان مخصوص گربه استفاده کنید. همچنین رژیم‌های غذایی خاصی وجود دارند که برای کمک به کاهش پلاک دندان به کار گرفته می‌شوند.

وسائل ضروری گربه خانگی

هنگامی که آماده هستید گربه خود را به خانه بیاورید، به یاد داشته باشید که باید وسائل لازم را تهیه کنید. وسائل ضروری گربه خانگی عبارتند از:

  • ظروف: ما کاسه‌های غذا و آب از جنس استیل، شیشه یا سرامیک را توصیه می‌کنیم. از ظروف پلاستیکی خودداری کنید. سموم موجود در پلاستیک و مواد متخلخل باعث ایجاد باکتری می‌شوند و می‌توانند باعث عفونت یا آکنه روی پوست گربه شما شوند.
  • جعبه: گربه شما باید بتواند به راحتی وارد جعبه شود و فضای زیادی برای بو کردن، چمباتمه زدن، چرخیدن و پوشاندن مدفوع داشته باشد. بهتر است از جعبه‌های سرپوش‌دار خودداری کنید. این محصولات بو را درون خود به دام میندازند. ممکن است لازم باشد آزمایش کنید تا بفهمید گربه شما کدام نوع جعبه را ترجیح می‌دهد.
  • بستر: گربه‌ها معمولاً بستر یا خاکی را ترجیح می‌دهند که بدون عطر، با مواد شیمیایی کم یا بدون مواد شیمیایی، جاذب، نرم و قابلیت چنگ زدن داشته باشد. هر زمان یک نوع خاک را به جعبه گربه بریزید تا ببینید حیوان با کدام راحت‌تر است. همچنین با بررسی قیمت خاک گربه، محصول را مطابق با بودجه خود تهیه کنید.
  • پست خراش: پست خراش به گربه شما اجازه می‌دهد تا پاهای خود را به طور کامل دراز کند تا به پست مربوط خراش بیندازد. بهترین نوع پست‌ها از چوب نرم ساخته شده‌اند و بر روی پایه‌ای ثابت قرار دارند.
  • اسباب ‌بازی‌: اسباب‌ بازی‌ها راهی عالی برای برقراری ارتباط با گربه و ایجاد تحریک ذهنی و فیزیکی برای حیوان هستند. انواع مختلفی از اسباب بازی‌ها در بازار موجود هستند و بهتر است ببینید گربه شما با کدام یک از اسباب بازی‌ها راحت‌تر است.

صحبت پایانی

گربه‌ها حدود یک سوم ساعات بیداری را صرف نظافت خود می‌کنند. اما یک برنامه نظافتی اضافی برای گربه ها وجود دارد که شما باید انجام دهید. این برنامه شامل کوتاه کردن ناخن، مسواک زدن و برس زدن موهای حیوان است. همچنین باید یک برنامه غذایی مناسب را تهیه کنید که مطابق با نژاد، سن، اندازه و سطح فعالیت حیوان است. همچنین عقیم سازی، واکسیناسیون و معاینات سالانه ضروری است. درنهایت، برآورده کردن نیازهای اساسی گربه های خانگی به سلامتی و شادی حیوان کمک زیادی می‌کند.

میانگین امتیاز ها 0 / 5. 0

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضویت در کانال تلگرام بامیک

X