قصد خواندن بهترین کتاب ها را دارید؟ مجله بامیک سایت تخصصی معرفی انواع کتاب و رمان,از بهترین نویسندگان ایران و جهان به همراه نقد و بررسی کتاب

رمزنگاری کلید عمومی یا رمزنگاری نامتقارن در کلید عمومی و خصوصی چیست؟

0 35

احتمالاً بارها این جمله را شنیده‌اید که کلید خصوصی خود را به اشتراک نگذارید. شاید هر بار این سؤال در ذهن شما ایجاد شده باشد که تفاوت کلید عمومی و خصوصی در چیست؟ در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را درمورد تفاوت این دو در اختیار شما قرار دهیم تا بسیاری از چالش‌های ذهنی شما را برطرف کنیم. اگر به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه علاقه‌مند هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط
1 از 79

رمزنگاری نامتقارن چیست؟

قبل از پرداختن به این موضوع که کلید عمومی و خصوصی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، بهتر است کمی درمورد انواع روش‌های رمزنگاری صحبت کنیم. قدیمی‌ترین روشی که بیش از 70 سال قدمت دارد و انسان‌ها از آن استفاده می‌کردند، رمزنگاری متقارن است. اجازه دهید با یک مثال این مدل را برای شما تعریف کنیم. فرض کنید کشوری قصد دارد پیام هایی را بین خطوط مختلف در زمان جنگ مخابره کند؛ برای مخفی ماندن محتوا، از روش کدگذاری داده‌ها استفاده می‌کند؛ برای این‌که بتوان پیام ارسال‌شده را رمزگشایی کرد، باید فرستنده و گیرنده به کلید عمومی که برای نوشتن از آن استفاده شده دسترسی داشته باشند. جالب است بدانید که این روش اولین بار توسط فراماسون‌های اروپایی در سال 1531 مورداستفاده قرار گرفت و در حال حاضر نیز برای جلوگیری از فاش شدن اطلاعات مهم از آن استفاده می‌شود.

رمزنگاری نامتقارن چیست؟

باگذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، کامپیوترهایی طراحی شدند که به‌راحتی قادر به کشف و شکستن رمزهای متقارن و دسترسی به کلید عمومی آن بودند، به همین دلیل متخصصان تلاش ‌کردند تا روش جدیدی را برای رمزنگاری اطلاعات طراحی کنند.  در سال 1971، سه دانشمند فعال در حوزهٔ کامپیوتر به نام‌های رون ریوست، لئوناردو آدلمان و آدی شامیر، موفق شدند با استفاده از سیستم RSA که برای طراحی آن از مجموعه محاسبات پیچیدهٔ ریاضی استفاده شده بود، روشی جدید را ابداع کنند. در رمزنگاری نامتقارن، به‌منظور افزایش هرچه بیشتر امنیت، از کلید عمومی و خصوصی به طور هم‌زمان استفاده می‌شود.

فرض کنید شما قصد ارسال اطلاعاتی را برای فرد موردنظر خود دارید تا مجموعه‌ای از تغییرات لازم روی آن اعمال شده و مجدد فایل موردنظر برای شما ارسال شود. کافی است اطلاعات را به ایمیل فرد (کلید عمومی) ارسال کنید. برای این‌که آن شخص بتواند موارد ارسال‌شده را بررسی کند، باید به رمز ورود تعیین‌شده برای Email (کلید خصوصی)دسترسی داشته باشد.  در این حالت اگر Public Key شما در اختیار دیگران قرار بگیرد، دغدغه ای بابت فاش‌شدن اطلاعات نخواهید داشت، زیرا Private Key در اختیار شخص موردنظر شماست و به جز او کسی به آن دسترسی ندارد.

بهترین روش رمزنگاری

در قسمت قبل انواع روش‌های رمزنگاری را معرفی کردیم. در این بخش قصد داریم باتوجه‌به ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها، بهترین روش را انتخاب کنیم. قبل از هر چیز بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که نحوهٔ نگه‌داری از کلید عمومی و خصوصی، از شیوه‌ای که برای رمزنگاری انتخاب می‌کنید بسیار مهم‌تر است، زیرا درصورتی‌که KEYS در اختیار فرد دیگری قرار بگیرد، می‌تواند به‌راحتی اطلاعات را رمزگشایی کند. باتوجه‌به نظر متخصصان مختلف، در حال حاضر امن‌ترین روش رمزنگاری، نامتقارن است، زیرا در این حالت شما فقط Public Key را به اشتراک می‌گذارید. درصورتی‌که این کلید در اختیار هکر قرار بگیرد، امکان دسترسی به اطلاعات را نخواهد داشت، زیرا به کلید خصوصی دسترسی ندارد.

مزایای رمزنگاری نامتقارن در کلید عمومی و خصوصی

این روش مزایای متعددی دارد، زیرا از کلید عمومی و خصوصی به طور هم‌زمان استفاده می‌کند. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده و توضیحات مختصری درمورد هرکدام ارائه می‌کنیم:

  • در صورت فاش‌شدن Public key، امکان دسترسی به اطلاعات رمزنگاری‌شده وجود ندارد.
  • کلید خصوصی برای تمام کاربران به‌صورت جداگانه تعریف شده و هیچ‌کس به آن دسترسی ندارد.
  • در این حالت فرد می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلفی مثل امضای دیجیتال، هویت خود را تأیید کرده و از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کند.

به این نکته توجه داشته باشید که امنیت اطلاعات در این روش بسیار بالاست؛ اما ضعف‌هایی نیز دارد که سرعت پایین دسترسی به اطلاعات یکی از مهم‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌رود. پس اگر زمان برای شما اهمیت بیشتری دارد، باید از روش متقارن استفاده کنید.

تفاوت کلید عمومی و خصوصی

ازآنجایی‌که کلیدهای گفته‌شده با اهداف مختلف تولید می‌شوند، درنتیجه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • الگوریتم

کلیدهای خصوصی مربوط به هر فرد است و او می‌تواند برای رمزنگاری و رمزگشایی از آن استفاده کند. درحالی‌که با استفاده از Public key، فقط می‌توان عمل رمزنگاری را انجام داد و آن را با سایر افراد به اشتراک گذاشت.

  • رمزنگاری

اگر نوع کلیدی که از آن استفاده می‌شود عمومی باشد، همهٔ افراد قادر به مشاهدهٔ آن هستند. این در حالی است که کلیدهای خصوصی فقط در اختیار فرستنده و گیرندهٔ اطلاعات قرار می‌گیرد.

  • اشتراک‌گذرای

کاربر می‌تواند کلید عمومی خود را به‌راحتی به اشتراک بگذارد و دغدغه‌ای از بابت دسترسی سایر افراد به اطلاعات محرمانهٔ خود نداشته باشد. این در حالی است که در صورت دسترسی به کلید خصوصی، می‌توان به‌راحتی تمام اطلاعات موجود را مشاهده کرده و آن‌ها را تغییر داد.

بررسی روش مورداستفاده در بلاک‌چین

باید به این نکته توجه داشته باشید که برای افزایش امنیت در سیستم‌های طراحی‌شده در فناوری بلاک‌چین، به‌طور هم‌زمان از کلید عمومی و خصوصی استفاده می‌شود. به این شکل که آدرس کیف‌پول‌ها درواقع همان کلیدهای عمومی هستند که همهٔ کاربران می‌توانند آن را مشاهده کنند؛ اما برای دسترسی به دارایی‌های داخل ولت‌ها، باید به کلیدهای خصوصی دسترسی داشته باشید. Private Keyها به‌طور معمول شامل مجموعه‌ای از کلمات هستند که باید آن‌ها را در جایی امن نگه‌داری کنید. به این نکته توجه داشته باشید که گم‌کردن آن یعنی ازدست‌دادن تمام دارایی‌های موجود در کیفی که در اختیار دارید.

جمع‌بندی

ازآنجایی‌که در بازار کریپتوکارنسی‌ها امنیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از کلید عمومی و خصوصی به‌صورت هم‌زمان استفاده می‌شود. آشنایی با نحوهٔ رمزنگاری می‌تواند به شما کمک کند تا از دارایی‌های خود در مقابل هکرها محافظت کنید، به همین دلیل تصمیم گرفتیم اطلاعاتی را درمورد انواع روش‌های ساخت رمز در اختیار شما قرار دهیم و مزایا و معایب هرکدام از آن‌ها را بررسی کنیم. مطالعهٔ بخش‌های مختلف این مقاله به افزایش میزان آگاهی شما کمک کرده و امنیت اطلاعات را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

میانگین امتیاز ها 0 / 5. 0

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضویت در کانال تلگرام بامیک

X