قصد خواندن بهترین کتاب ها را دارید؟ مجله بامیک سایت تخصصی معرفی انواع کتاب و رمان,از بهترین نویسندگان ایران و جهان به همراه نقد و بررسی کتاب

معرفی انواع زعفران ایرانی ، بهترین زعفران ایرانی را میشناسید؟

0 17

زعفران محصولی از گیاهی است که به Crocus Sativus معروف است. این گیاه هر سال یک بار گل می دهد و به قدری ظریف است که نیاز به برداشت دستی  دارد. هر گل فقط سه رشته زعفران تولید می کند و بعد خشک می شود. به همین دلیل است که زعفران را طلای سرخ می‌شناسند، زیرا ساختن یک مثقال در زعفران خالص نیاز به کار زیادی دارد. دلایلی وجود دارد که زعفران ایرانی برترین زعفران موجود است و تولیدکنندگان زعفران آن در ایران بیش از 90 درصد زعفران جهان را تامین می‌کنند.  در این مقاله می خواهیم در مورد انواع زعفران ایرانی صحبت کنیم که ارتباطی با شرکت ها و کارخانه های تولیدی  زعفران یا بهترین برند زعفران ندارند به صورت کلی به معرفی انواع زعفران ایرانی می پردازیم.

مطالب مرتبط
1 از 78

انواع زعفران

زعفران ایرانی چهار نوع ژنریک دارد که می توانید در ایران یا خارج از ایران پیدا کنید. انواع زعفران با قیمت های متفاوت در بازار موجود است. شرکت های ایرانی زعفران را در انواع مختلف به ویژه در چهار دسته سرگل (زعفران تمام قرمز)، پوشال، نگین و سفید یا ریشه عرضه می کنند. این طبقه بندی بر این اساس است که کدام قسمت از رشته های زعفران در محصول نهایی وجود دارد. بنابراین هدف ما از بیان «انواع زعفران» مربوط به شرکت یا محل تولید نیست. اما مربوط به قسمت قرمز و سفید رشته زعفران در محصول می باشد. قبل از هر چیزی باید بدانید که عبارت «کلاله» و «سبک» به ترتیب مربوط به قسمت قرمز و سفید رشته زعفران است.

زعفران سرگل

سرگل در زبان انگلیسی به معنای بالای گل است. زعفران سرگل نیز تمام رشته‌های قرمز گل زعفران است، اما نخ‌های آن نسبت به انواع زعفران نگین کوتاه‌تر است. زعفران سرگل در واقع همان مفهوم زعفران است که در ذهن اکثر افراد وجود دارد. در این نوع استایل به طور کامل حذف می شود و کلاله قرمز از زعفران خالص جدا می شود. پس سرگل زعفران تمام قرمز رنگ است. پوشال در برخی موارد به نام سرگل نیز شناخته می شود. در این حالت زعفران به دو نوع «نگین سرگل» و «ممتاز سرگل» تقسیم می شود. نگین سرگل همان زعفران سرگل ذکر شده است و ممتاز دارای قسمتی از سبک زرد است. در بین انواع زعفران فوق، رنگ کلی زعفران سرگل بیشتر از سایرین بوده و بین 210 تا 260 واحد است. زعفران سرگل نسبت به سایرین در ایران مرسوم‌تر است.

زعفران پوشال

زعفران پوشال از کلاله قرمز با 1 تا 3 میلی متر رنگ زرد تشکیل شده است. پوشال در مقایسه با «دسته» محتوای نسبی ننگ بیشتری دارد. بنابراین زعفران پوشال دارای رنگ کلی بیشتری است که بر اساس کیفیت آن بین 170 تا 250 واحد است. انگ زدن به سبک و کاهش احتمال تقلبی، باعث می شود که برخی افراد به این نوع زعفران اعتماد بیشتری داشته باشند. رشته های زعفران درجه 1، 2 و 3 از انواع پوشال هستند.

زعفران نگین

زعفران نگین در واقع نوع خاصی از پوشال است که در آن رشته های ضخیم کلاله قرمز بدون سبک از سایر رشته ها جدا شده و زعفران حجیم تولید می شود. زعفران پوشال نگین مرغوب ترین و گرانبهاترین نوع زعفران بوده و دارای بالاترین رنگ کلی (230 تا 270 واحد) می باشد. تولید این نوع زعفران به دلیل پرهزینه بودن و زمان بر بودن، در بین سال های مختلف روند نزولی داشته است. در برخی موارد به این نوع زعفران «سوپر نگین» می گویند.

زعفران سفید یا ریشه

زعفران کونج یا زعفران سفید یا زعفران ریشه همه به یک نوع زعفران اشاره دارند که پس از برداشتن سرگل از دسته، قسمت ریشه رشته ها باقی می ماند. این قسمت در ایران به زعفران «کنج» یا «سفید» معروف است. کونج در اروپا به سبک یا سفید معروف است. کنج از انواع زعفران نیست بلکه به دلیل رنگ و ظاهر زیبای آن مورد توجه قرار می گیرد. برخی به اشتباه تصور می کنند که کنج از سرگل خوشبوتر است. مطالعات علمی نشان می دهد که عناصر ارزشمند زعفران تنها در کلاله قرمز آن است. این عناصر به دلیل حرکت در بافت گیاهی می توانند از کلاله به سبک منتقل شوند. ظاهراً رطوبت بیشتر در سبک باعث عطر بیشتر می شود.

زعفران سفید ، بهترین برند زعفران ایرانی

زعفران دسته یا دخترپیچ

زعفران دسته از انواع اصلی و اساسی زعفران است و با قرار دادن تمام رشته‌های زعفران روی هم و خشک کردن آنها به دست می‌آید. به طور معمول طول سبک حدود 3 تا 5 میلی متر است و کلاله می تواند کوتاه تر یا طولانی تر باشد که کیفیت محصول را تعیین می کند. جاسازی رشته ها روی یکدیگر می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد. در تعبیه یک طرفه، قسمت های مشابه باید روی هم باشند (استایل روی استایل و کلاله روی کلاله). در تعبیه دو طرفه، استایل ها باید در وسط و کلاله در دو طرف باشد. فرم دوم از جذابیت بیشتری برخوردار است زیرا فقط قسمت های قرمز رنگ (کلاله) در دو طرف دیده می شود. طبقه بندی رشته های زعفران معمولا توسط خانم ها انجام می شود. رنگ کلی این نوع زعفران بین 120 تا 150 واحد می باشد.

چه زعفرانی مصرف کنیم؟

ما در قست بالا انواع زعفران را معرفی کردیم حال برای کارهای مختلف شما می توانید از انواع مختلف زعفران استفاده کنید. در این بخش به عوامل موثر در انتخاب و مصرف زعفران می پردازیم.

قیمت: قیمت همیشه از عوامل موثر در خرید است برای مثال زعفران نگین یا سرگل از زعفران سفید قیمت بیشتری دارند که زیرا تولید آن سخت تر است.

برند:  برندهای مختلفی وجود دارد که زعفرن را با توجه به سیاست کاری خود به فروش می رساند زعفران مهرآیین را می توان یکی از بهترین برندهای تولید زعفران معرفی کرد.شرکت مهرآیین با توجه به کاربرد های مختلف زعفران بسته های زعفران را در وزن های مختلف به مشتریان گرامی ارائه میدهد.در محصولات غذایی مهرآیین زعفران به صورت کاملا بهداشتی توسط دستکاه های پیشرفته بسته بندی شده و در آن از هیچگونه رنگ و عطر مصنوعی استفاده نمیشود .

بهترین برند زعفران ایرانی ، محصولات مهرآیین ، زعفران مهرآیین

کاربرد: کاربردی که شما از زعفران دارید می توانید در انتخاب نوع آن موثر باشد. مثلا زعفرانی که برای صادرات استفاده می شود با زعفرانی که برای درست کردن شربت زعفران یا در آشپزی استفاده می شود قطعا متفاوت است.

اندازه گیری کیفیت زعفران

در استاندارد جهانی المان هایی را برای اندازه گیری کیفیت زعفران مورد بررسی قرار می دهند که آن ها را به صورت مختصر بررسی می کنیم. برای دریافت گواهینامه ISO 3632، کیفیت زعفران با انجام یک تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی برای اندازه‌گیری سطوح سافرانال، کروسین و پیکوکروسین، سه ترکیب مهم موجود در نخ‌های زعفران، اندازه‌گیری می‌شود.

  • کروسین (قدرت رنگ آمیزی):  آنتی اکسیدان است و از اعصاب محافظت می کند و اثرات بالقوه برای بهبود خلق و خو دارد.
  • سافرانال (قوی عطر): در کلاله های زعفران یافت می شود. خواص ضد افسردگی بالقوه، خواص تقویت کننده سیستم ایمنی و آنتی اکسیدان بالایی دارد.
  • پیکروکروسین (طعم قوی): عاملی که باعث استفاده از زعفران در انواع غذا ها و نوشیدنی ها می شود.

سخن آخر

زعفران ایرانی بهترین زعفران موجود در جهان است که شما می توانید انواع آن را با توجه به نیاز و هزینه ای که می خواهید تهیه کنید. برند معهرآیین زعفران های خود را در بسته بندی های مختلف با بهترین کیفیت و قیمت به صرفه در بازار عرضه می کند تا تمام هم وطنان بتوانند از این طلای سرخ و مزایای بی شماره آن بهره مند شوند.

میانگین امتیاز ها 0 / 5. 0

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضویت در کانال تلگرام بامیک

X