قصد خواندن بهترین کتاب ها را دارید؟ مجله بامیک سایت تخصصی معرفی انواع کتاب و رمان,از بهترین نویسندگان ایران و جهان به همراه نقد و بررسی کتاب

بهترین کتاب های آشپزی: معرفی 8 کتاب معروف

0 44

نیاز به غذای مناسب یکی از اولین نیازهای اساسی انسان است. نکته ‌ای که باید به‌ یاد داشته باشید، این است که آشپزی تنها به عنوان یک وسیله برای پر کردن شکم انسان‌ ها محدود نمی ‌شود. در واقع، آشپزی بخشی از تاریخچه‌ی فرهنگی و اجتماعی هر جامعه را شکل می‌ دهد و سبک و سیاق غذاهایی که در سفره های مردم در سرتاسر دنیا قرار دارد، نمایانگر شرایط زندگی و اندیشه‌های آن جامعه می ‌باشد.

برای پیدا کردن ایده‌ی پخت و پز نیاز به یک کتاب آشپزی دارید. یک کتاب آشپزی خوب می ‌تواند زندگی شما را به شکل قابل توجهی تغییر دهد. در دنیای بی‌پایان اطلاعات اینترنتی، پیدا کردن یک کتاب مفید و تخصصی در زمینه آشپزی ممکن است جزو کارهای دشوار باشد. به همین دلیل، در ادامه، می‌خواهیم به شما بهترین کتاب‌ های آشپزی را معرفی کنیم که در زمینه آشپزی بسیار ارزشمند و مفید هستند.

مطالب مرتبط
1 از 79

در زمان های گذشته مردم هر منطقه با مواد اولیه که در دسترس داشتند غذاهایی تهیه می کردند که تنها به آن محله اختصاص داشت. در قرن ‌های اخیر پیشرفت هایی که رخ داد موجب شد تنوع غذایی در سرتاسر دنیا افزایش پیدا کند و روش های پخت گوناگونی هم به وجود آید. امروزه با وجود فروشگاه های اینترنتی مواد غذایی می توانید غذاهای هر نقطه از دنیا را در خانه خود تجربه کنید. شما می توانید با استفاده از این فروشگاه ها، مواد اولیه غذایی خود را تهیه و در اسرع وقت تحویل بگیرید. 

صوفیکو یکی از بزرگ ترین فروشگاه های اینترنتی مواد غذایی در مشهد است. از مهم ترین خدمات صوفیکو پخش مواد غذایی به صورت عمده و جزئی است که در رستوران ‌ها، فروشگاه‌ ها و خانوارهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌ گیرند، بنابراین خرید عمده آن ها صرفه اقتصادی دارد. شما می توانید با مراجعه به سایت اینترنتی صوفیکو یا با مرجعه حضوری در مشهد سفارش مواد اولیه هر نوع غذایی را ثبت کنید و در اسرع وقت درب منزل تحویل بگیرید. در این مطلب، فهرستی از بهترین کتاب های آشپزی ایرانی را معرفی شده است، اگر به آشپزی علاقه مند نیستید، در این مطلب کتاب ‌هایی که معرفی کرده‌ایم اطلاعات فرهنگی، تاریخی و اجتماعی مفید و جالبی ارائه کرده اند.

کتاب‌های آشپزی چگونه به وجود آمده اند؟

یکی از روش ‌های انتقال دستورات آشپزی از زمان ‌های گذشته تا به امروز، نگارش آن‌ ها به شکل مکتوب بوده است. انتقال آن با روش های مختلف موجب شده امروزه سفره ها از تنوع غذایی بالایی برخودار باشند. ممکن است جالب باشد بدانید که اولین کتاب ‌های آشپزی در دربار پادشاهان نوشته شدند. زمانی که آشپزها به دلیل تغییرات مکرر در کارکردهای خود تغییر می‌کردند، دستورات آشپزی به شکل مکتوب معمولاً حفظ می‌شدند تا غذاها به درستی تهیه شوند.

از یک سو، در بسیاری از دوران ‌های گذشته، دربارها دارای غذاها و خوراکی ‌های خاص خود بودند که از اهمیت بالایی برخودار بود و نباید فراموش می ‌شدند. از سوی دیگر، ثبت جزئیات مراسم‌ها و جشن‌ها نیز یکی از دلایلی بود که دستورات پخت غذاها به شکل مکتوب نگاه داشته می‌شد. نوشته ‌های آشپزی به تدریج در دسترس همه قرار گرفت و در ادامه، افراد به ایده افتادند که روش‌های پخت غذاهای مناسب برای افراد مختلف را نیز به اشتراک بگذارند و به آن ها آموزش دهند. این روند به طور مداوم ادامه پیدا کرده است و امروزه در سراسر جهان کتب و رسانه ‌های متعددی در زمینه‌ های آشپزی و تهیه شیرینی‌ ها چاپ و منتشر می ‌شوند.

چرا خواندن کتاب ‌های آموزش آشپزی مهم است؟

خواندن بهترین کتاب های آشپزی به چند دلیل مهم است:

  • توسعه مهارت: کتاب‌های آشپزی اطلاعات ارزشمندی در مورد تکنیک‌های آشپزی، ترکیب مواد و روش‌هایی ارائه می‌کنند که می‌تواند به شما در بهبود مهارت‌های آشپزی کمک کند. چه یک آشپز مبتدی یا یک آشپز با تجربه باشید، همیشه چیزهای جدیدی برای یادگیری وجود دارد.
  • خلاقیت: کتاب های آشپزی اغلب حاوی طیف گسترده ای از دستور العمل ها هستند که می توانند خلاقیت شما را در آشپزخانه القا کنند. می‌توانید غذاهای مختلف، طعم‌ها و مواد اولیه مختلفی را امتحان کنید، که می‌تواند منجر به خلق غذاهای بی‌نظیر و خوشمزه شود.
  • سلامت و تغذیه: بسیاری از بهترین کتاب ‌های آشپزی بر اهمیت استفاده از مواد تازه و مغذی تاکید دارند و این امر باعث می‌شود که شما راحت‌تر غذای سالم برای خود و خانواده‌تان تهیه کنید. آن ها همچنین ممکن است شامل اطلاعات رژیم غذایی و نکاتی برای تغذیه متعادل باشند.
  • اکتشاف فرهنگی: کتاب‌ های آشپزی اغلب حاوی دستور العمل ‌هایی از فرهنگ ‌ها و مناطق مختلف هستند که به شما این امکان را می ‌دهد تا تنوع آشپزی جهان را بدون ترک آشپزخانه خود کشف کنید. این امر می تواند افق های آشپزی شما را گسترش دهد و شما را با طعم ها و سنت های آشپزی جدید آشنا کند.

بهترین کتاب ‌های آشپزی ایرانی

در ادامه، چندتا از بهترین کتاب های آشپزی ایرانی ارائه داده ایم که این کتاب ها به دقت تاریخچه هنر آشپزی و دستورات پخت متنوعی را ارائه داده است. این کتاب‌ ها می ‌توانند تنوع غذاهای ایرانی و فرنگی روی میز شما را افزایش و از لذت آشپزی و تجربه‌ی خوردن غذا لذت ببرید.

1. کتاب مستطاب آشپزی 

  • نویسنده: نجف دریابندری با همکاری فهیمه راستکار
  • انتشارات: کارنامه
  • سال انتشار: ۱۳۷۹
  • تعداد صفحات: ۱۹۶۵

یکی از خاص ترین و بهترین کتاب های آشپزی، کتاب مستطاب آشپزی است. این کتاب بیش از بیست بار به تجدید چاپ رسیده است. علت اینکه جزو بهترین کتاب های آشپزی قرار گرفته این است که زبان آن نغز و دایره لغات گسترده ای دارد. این کتاب پر از توضیحات کامل درباره کتاب های آشپزی در سراسر دنیاست و آشپزی ایرانی به عنوان یکی از مکتب های مادر معرفی شده است. در این کتاب، اطلاعات غنی در مورد مختلف خوراکی‌ ها، مواد لبنی، منابع پروتئینی و همچنین ابزارها و لوازم آشپزخانه به خواننده ارائه می‌ شود.

۲. دایره المعارف آشپزی ایرانی 

  • نویسنده: ساناز مینایی، ساناز شریفی، سانیا شریفی
  • انتشارات: ساناز سانیا
  • سال انتشار: ۱۳۹۴
  • تعداد صفحات: ۲۷۴

یکی دیگر از بهترین کتاب های آشپزی، دایره المعارف آشپزی ایرانی نوشته شده توسط ساناز مینایی است. برنامه آشپزی او در دهه هفتاد در شبکه صدا و سیما پخش می‌شد و یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های آشپزی تلویزیونی بود که تا به امروز پخش می‌شود. 

این کتاب درباره غذاهای باستانی ایرانی که در خورشخانه ها پخت می شد تا غذاهای محلی هر استان، صدها دستور آشپزی متنوع برای تهیه صبحانه، مرباهای مختلف، ترشی ‌ها، مارمالادها، چاشنی‌ها، سس‌ها، پیش‌غذاها، دسرها، غذاهای اصلی و هر چیزی که ممکن است در سبد غذایی یک خانواده ایرانی جای داشته باشد، ارائه شده است.

۳. آشپزی و شیرینی پزی آشپز باشی 

  • نویسنده: مهدی الدراوشه , حامد یوسفی , حمید یوسفی
  • انتشارات: آشنا
  • سال انتشار: 1390-1394
  • تعداد صفحات: 760

یکی دیگر از بهترین کتاب های آشپزی که جزو کتاب‌های پرفروش و پرطرف‌دار آشپزی ایرانی محسوب می شود، کتاب آشپزی و شیرینی پزی آشپز باشی است. این کتاب مصور توسط یک گروه از آشپزها و محققان در این زمینه با همکاری ایجاد شده است و یک دایره‌المعارف جامعی ایجاد کرده‌اند که شامل بیش از ۸۰۰۰ دستور غذا و دسر می باشد.

ویژگی که موجب شده این کتاب جزو بهترین کتاب های آشپزی باشد اختصاص دادن بخشی از این کتاب به غذاهای رژیمی و غذاهای مخصوص دوران بارداری است. با مطالعه این کتاب دیگر نگران وعده غذایی بعدی خود نخواهید بود.

۴. کتاب هنری آشپزی 

  • نویسنده: رزا منتظمی
  • انتشارات: کتاب ایران
  • سال انتشار: ۱۳۴۳
  • تعداد صفحات: ۸۴۶

“هنر آشپزی” یکی از بهترین کتاب های آشپزی است که بسیار جامع و کامل می باشد. این کتاب  از سال ۱۳۴۳ تا به امروز به چاپ می ‌رسد. تا کنون بیش از یک میلیون نسخه از این کتاب به فروش رفته است. در نسخه اول این کتاب، ۶۰۰ دستور غذای ایرانی و خارجی درج شده بود، اما در حال حاضر، که بیش از ۴۰ بار تجدید چاپ شده است، تعداد دستورات آن افزایش یافته است.

در این کتاب می توانید دستور تهیه انواع برنج، خورش، خوراک و کوفته، سوپ ‌های مختلف، کوکوها و کتلت ‌های متنوع را تهیه کنید. علاوه بر این می توانید در این کتاب دستور تهیه شیرینی‌ها، دسرها و ژله‌های مختلف را مشاهده کنید. ویژگی دیگر این کتاب که موجب شده پرطرفدار باشد روش آماده‌کردن انواع نوشیدنی، رب‌ها، سس کچاپ و ‌ترشیجات را ارائه کرده است.

۵. کارنامه خورش 

کتاب آشپزی کارنامه خورش 
  • نویسنده: نادر میرزا قاجار
  • انتشارات: اطراف
  • سال انتشار: ۱۳۹۹
  • تعداد صفحات: ۲۷۰

یکی از بهترین کتاب‌ های آشپزی ایرانی که ارزش تاریخی و فرهنگی دارد، کارنامه خورش است. به این دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی دارد که این کتاب مجموعه ای از دستورات غذایی نادر میرزا قاجار است. نادر میرزا، این کتاب را در زمانی که در آذربایجان اقامت داشت، با همکاری همسرش نگاشته است و تمام غذاهای ایرانی را به نه دسته تقسیم بندی کرده است؛ این نه دسته شامل آش‌ها، پلاوها، مسمن‌ها، بریان‌ها، کوفته‌ها، کوکوها، بورانی‌ها، خورش‌ها و آبگوشت‌ها می‌شوند.

ویژگی که این کتاب را جزو بهترین کتاب های آشپزی قرار داده این است که در این کتاب علاوه بر آشنایی با غذاهای ایرانی و روش پخت آن ها می توانید نکات زیادی درباره آداب و رسوم، تاریخچه‌ی غذاها و روابط میان طبقات مختلف یاد بگیرید.

۶. آشپزی ایرانی دامیز 

  • نویسنده: ناصر زحمتکش
  • انتشارات: آوند دانش
  • سال انتشار: 1391
  • تعداد صفحات: 202

مجموعه کتاب ‌های دامیز، کتاب ‌هایی هستند که به ‌طور خاص برای مبتدیان در هر حوزه ‌ای و افرادی که تصمیم به ورود به یک زمینه خاص دارند، نگاشته شده است. این کتب توسط ناشر بین‌المللی WILEY منتشر می ‌شوند و جزو بهترین کتاب های آشپزی می باشد. 

شرکت نشر آوند دانش امتیاز انتشار این کتب را در ایران دارد و تعدادی از جلدها را با ترجمه محتواهای بومی به مجموعه کتاب‌های دامیز اضافه کرده است. یکی از این کتب به نام “آشپزی ایرانی دامیز” می‌ باشد. این کتاب درباره مواد اولیه، ابزارهای موردنیاز در آشپزی ایرانی، دستور غذاهای مختلف از جمله انواع خورش و پلو و کباب و آبگوشت و دسرها و پیش‌غذاهای ایرانی ارائه داده است.

۷.  مجموعه سه‌جلدی کتاب آشپزی سریع و آسان

  • انتشارات: شرکت نشر بهینه فراگیر
  • سال انتشار: 1389
  • تعداد صفحات: 1437

در دنیای امروز، در میان شلوغی و پردغدغه‌ی زندگی، روش‌ های سریع و ساده در آشپزی به طور چشمگیری توجه و محبوبیت زیادی یافته‌اند. این موضوع منجر به فعالیت‌های متخصصان مختلف در سراسر جهان شده و آن ها را ترغیب کرده است تا این روش‌ها را جمع‌آوری کنند و به مخاطبان علاقمند ارائه دهند. یکی از بهترین کتاب های آشپزی مجموعه سه‌جلدی کتاب آشپزی سریع و آسان است. جلد اول آن در سال 89 منتشر شده و به غذاهای مدیترانه‌ای، چینی، تایلندی، هندی، تند و طعم‌دار و غذاهای گیاهی اختصاص دارد. جلد دوم آن مربوط به روش ‌های طبخ مرغ، ماهی، کباب، برنج، ماکارونی و تفت دانی‌ها اشاره شده و جلد سوم هم درباره انواع بیسکویت، کیک دسر و ژله و… می باشد.

دستور تهیه غذاها و نحوه سرو آن‌ ها در این کتاب گنجانده شده و اطلاعات ارزش غذایی ترکیبات مختلف نیز در آن موجود است. این کتاب آشپزی سریع و آسان با تصاویر باکیفیت و زیبا از انواع غذاها و نحوه سرو آن‌ها تصویرسازی شده است، که می‌تواند منبعی غنی از ایده‌های جالب برای مخاطبان باشد.

۸. هنر آشپزی گیاهی 

  • نویسنده: بزرگمهر گل بیدی
  • انتشارات: بهجت
  • سال انتشار: 1394
  • تعداد صفحات: 322

یکی از رژیم ‌های سالم در زندگی که هر فرد می ‌تواند انتخاب کند، رژیم گیاه‌خواری است. این رژیم غذایی به محیط زیست نیز بهره‌ های بسیاری می‌ بخشد، اما انتخاب آن چندین چالش را به دنبال دارد. گوشت قرمز، مرغ و ماهی در آشپزی ایرانی نقش مهمی دارند و تصمیم به پیروی از رژیم گیاه‌خواری می‌تواند گزینه‌های غذایی شما را محدود کند. برای حل این چالش، متخصصان مختلف تلاش کرده ‌اند تا دستورهای آشپزی گیاهی را جمع‌آوری و به اشتراک بگذارند. یکی از بهترین کتاب های آشپزی که در این زمینه منتشر شده است، هنر آشپزی گیاهی اثر بزرگمهر گل بیدی است. در این کتاب دستور انواع برنج، سوپ و خوراک‌های حبوبات، خوراک‌ها و حتی شیرینی‌ها و دسرهای مختلفی که برای گیاه‌خواران مناسب می باشد، آمده است.

میانگین امتیاز ها 0 / 5. 0

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضویت در کانال تلگرام بامیک

X