قصد خواندن بهترین کتاب ها را دارید؟ مجله بامیک سایت تخصصی معرفی انواع کتاب و رمان,از بهترین نویسندگان ایران و جهان به همراه نقد و بررسی کتاب

بهترین مکان‌های دیدنی لرستان راهنمای سفر برای علاقه‌مندان گردشگری

0 40

استان چهارفصل ایران، از اولین سکونتگاه‌های بشری، دارای زیبا‌ترین آبشارها و غارها و..از جمله ساده‌ترین ویژگی‌های استان لرستان است که همانند نگین گردشگری در غرب ایران می‌درخشد. در این مقاله راهنمای کاملی از سفر به لرستان را برای‌تان شرح خواهید داد و امیدواریم که بعد از مطالعه این مقاله، تصمیم خود را برای سفر به لرستان نهایی کنید.

مطالب مرتبط
1 از 79

لرستان کجاست؟

لرستان، بیستمین شهر بزرگ ایران است که مانند نگینی در غرب کشورمان ایران می‌درخشد. این بهشت آب‌و‌هوایی ایران دارای بیش از یک میلیون و هفتصد هزار نفر جمعیت بوده و از نظر جغرافیایی، یک شهر کوهستانی به‌حساب می‌آید. در حدفاصل شهرستان‌های ازنا، درود و الیگودرز رشته‌کوه مرتفع اشترانکوه با ارتفاع 4150 متر واقع شده که می‌توان از این قله به‌عنوان مرتفع‌ترین بخش استان نام برد. لرستان از جنوب با خوزستان، آز سمت شمال با مرکزی و همدان، از شرق با اصفهان و از غرب با ایلام و کرمانشاه هم مرز و در ارتباط است.

جالب است بدانید که بر اساس روایت‌ها و مدارک تاریخی و باستان‌شناسی، لرستان یکی از اولین سکونتگاه‌های بشر بوده و شهرستان مفرغ لرستان از نظر باستان‌شناسی شهرتی جهانی دارد. استان لرستان سومین شهر پرآب ایران بوده و بیش از 11 درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد؛ دلیل این امر هم واقع‌شدن این استان در دامنه‌های رشته‌کوه زاگرس است. مردم مهمان‌نواز لرستان اغلب از قوم پرافتخار لر بوده و به طبع زبان لری، زبان مرسوم و رایج مردمان این شهر است. بیش از یک میلیون و 100 هزار هکتار از مساحت لرستان را جنگل‌ها پوشانده‌اند و بلوط از جمله درخت‌هایی است که در این منطقه به‌خوبی رشد می‌کند.

بهترین فصل سفر به لرستان چه زمانی است؟

اگر دوست دارید به استانی بروید که وقتی از شمال به جنوب آن سفر می‌کنید، انگار از فصل زمستان به فصل پاییز پا گذاشته‌اید، پیشنهاد ما سفر به استان لرستان است. استان لرستان با آب‌وهوای شگفت‌انگیز خود به استان چهارفصل مشهور بوده و این اختلاف دماها در سرتاسر این استان به‌وضوح دیده می‌شود.

این داستان را تصور کنید؛ در حال گشت‌و‌گذار در دلفان، یکی از شهر‌های شمالی استان لرستان هستید که ناگهان بارش برف و کولاک شروع می‌شود؛ سوار ماشین خود شده و به سمت پلدختر، یکی از شهرهای جنوبی لرستان، حرکت می‌کنید؛ در حین این سفر کوتاه خود مشاهده خواهید کرد که هرچه به سمت جنوب استان لرستان می‌روید از شدت بارش برف کاسته شده و هنگامی که به مقصد رسیدید، می‌بینید که دیگر خبری از سوز و سرمای استخوان‌سوز شمال کشور نبوده و شما شاهد آب‌وهوایی معتدل و بارانی هستید.

بالاترین دمای ثبت شده در لرستان 47.4 درجه سانتی‌گراد و کمترین دمای ثبت شده، 35- درجه سانتی‌گراد است. جالب است بدانید که گاهی اختلاف دمای ثبت شده در شهرهای مختلف استان لرستان به 80 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد که خود این جمله، مهر تأییدی بر چهارفصل بودن آب‌و‌هوای این استان است. باتوجه‌به همه موارد گفته شده می‌توان گفت که بهترین زمان سفر به لرستان فصل بهار و ماه اردیبهشت است؛ در این زمان است که پوشش گیاهی این استان به سرسبزترین حالت خود رسیده و از نظر آب‌و‌هوایی نیز در شرایط مطلوب و معتدلی قرار دارد.

سفر به لرستان برای چه کسانی مناسب است؟

لرستان از جمله شهرهای مهجور مانده از نظر گردشگری است؛ این استان پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران مختلف را دارد و مطمئناً اکثر آن‌ها را با خاطرات خوب و به‌یادماندنی راهی خانه می‌کند. اما سفر به لرستان برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به تاریخ

همان‌طور که گفته شد، این استان یکی از اولین سکونتگاه‌های تاریخ بشر است که بسیاری از اسناد تاریخی آن را اثبات می‌کنند. در این استان جاذبه‌های تاریخی متعددی از جمله قلعه فلک‌الافلاک وجود دارد که می‌تواند بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ را به سمت خود بکشاند.

علاقه‌مندان به کوهنوردی

ازآنجایی‌که بیش از 50 درصد مساحت لرستان با رشته‌کوه زاگرس تلاقی دارد، این استان یکی از شهرهای مناسب جهت کوهنوردی در ارتفاعات مختلف برای کوهنوردان به شمار می‌رود.

علاقه‌مندان به طبیعت و برپایی کمپ

پوشش گیاهی زیبا و سرسبز، آبشارهای متعدد، ‌ غارهای کوچک و بزرگ، جنگل‌های بلوط و… از جمله جاذبه‌های طبیعی لرستان هستند که نظر هر طبیعت‌گرد و علاقه‌مند به برپایی کمپ را به سمت خود جلب می‌کند.

گیاه‌شناسان

همواره دامنه کوه و رشته‌کوه‌ها، رویشگاه اصلی گیاهان مادری هستند که از نظر ژنتیکی اهمیت فراوانی دارند؛ دامنه رشته‌کوه زاگرس نیز از این قاعده مستثنا نبوده و می‌تواند برای بسیاری از گیاه‌شناسان از حیث مطالعات علمی اهمیت بالایی داشته باشد.

جاذبه‌های گردشگری لرستان کدام‌اند؟

استان لرستان یکی از شهرهای غنی از نظر جاذبه‌های گردشگری مختلف است؛ در کنار جاذبه‌های گردشگری مختلف، آب‌وهوای این شهر نیز علاقه‌مندان خودش را دارد. از جمله جاهای دیدنی لرستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قلعه فلک‌الافلاک

قلعه فلک‌الافلاک یکی از برجسته‌ترین و فاخرترین آثار باستانی به‌جامانده از گذشته است که همچون الماسی در دل شهر خرم‌آباد می‌درخشد. زمان ساخت این قلعه به دوران ساسانی برمی‌گردد و در دوره قاجار نیز از آن استفاده‌های مختلفی شده است. اگر به لرستان سفر کردید، بازدید از این قلعه باشکوه و منحصربه‌فرد را از دست ندهید.

دریاچه کیو

یکی دیگر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی لرستان، دریاچه کیو است که نام آن از شکل دریاچه گرفته شده است. از این دریاچه می‌توان به‌عنوان یکی از زیباترین دریاچه‌های لرستان و همچنین غرب کشور نام برد. فضای اطراف این دریاچه برای پیک‌نیک‌های خانوادگی مناسب بوده و بهترین زمان بازدید از آن فصل‌های تابستان و بهار است. این دریاچه نیز مانند قلعه فلک‌الافلاک در خرم‌آباد قرار دارد.

آبشار بیشه

یکی از زیباترین آبشارهای لرستان، آبشار بیشه بوده که در دامنه رشته‌کوه زاگرس قرار دارد. برای رفتن به آبشار بیشه،‌ باید ابتدا به سمت دورود حرکت کرده و در 30 کیلومتری جنوب شرقی آن به سمت روستای سپیددشت بروید. از مسیر رسیدن به این آبشار نیز لذت خواهید برد؛ زیرا پوشش گیاهی جالب و رنگارنگ خود را دارد.

چگونه به لرستان سفر کنیم؟

راه‌های مختلفی برای سفر به لرستان وجود دارد؛ از اتوبوس و قطار گرفته تا خودرو شخصی و هواپیما. انتخاب هر کدام از آن‌ها به هدف شما از سفر و برنامه‌ریز‌ی‌هایتان بستگی دارد؛ پیشنهاد می‌‌کنیم که همراه با رزرو بلیط سفر، از رزرو اقامتگاه در شهر لرستان نیز غافل نشوید. فلای تودی یکی از سایت‌های مرجع معتبر برای رزرو بلیط هواپیما خرم آباد و اقامتگاه در استان زیبای لرستان است؛ شما می‌توانید تمامی برنامه‌ریزی‌های سفر خود را در این سایت و تنها با چند کلیک انجام دهید. از تخفیف‌های دوره‌ای این سایت برای بلیط هواپیما و هتل غافل نشوید.

میانگین امتیاز ها 0 / 5. 0

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضویت در کانال تلگرام بامیک

X