قصد خواندن بهترین کتاب ها را دارید؟ مجله بامیک سایت تخصصی معرفی انواع کتاب و رمان,از بهترین نویسندگان ایران و جهان به همراه نقد و بررسی کتاب

دنیای سوفی اثر یوستین گردر

کتاب دنیای سوفی
0 481

زندگینامه یوستین گردر

یوستین گاردر متولد 1952 روشنفکر نروژی و نویسنده چندین رمان ، داستان کوتاه و کتاب کودک است. گاردر غالباً از دیدگاه کودکان می نویسد و حس تعجب آنها درباره جهان را کاوش می کند. او غالباً در کارهای خود از متافیکشن استفاده می کند و داستان ها را درون داستان ها می سازد.گردر شغل حرفه ای خود را در دبیرستانی در شهر بارگن شروع کرد که در آنجا به تدریس علوم فلسفه می پرداخت.او در طول زندگی خود کتاب داستان های کوتاه و کتاب های کودکانه زیادی نوشته است که همگی نشانگر یک طرز فکر واحد هستند.یوستین همزمان با ازدواجش  در سال 1974 به حیطه ادبیات علاقه مند شد و به طور کامل تمرکز خود را بر روی آن گذاشت.اما مهم ترین اثر او کتاب دنیای سوفی میباشد که به 60 زبان زنده دنیا ترجمه شده است و در این مطلب قصد معرفی این کتاب را داریم.

یوستین گردر
یوستین گردر

دنیای سوفی تصویری از دنیا پیچیده کودکان

داستان این رمان با بازی نقش اصلی آن یعنی دختری 14 ساله ای به نام “سوفی آموندسن” پیش می رود که دو نامه از شخصی به اسم “آلبرت ناکس” دریافت می کند که از مکانی به اسم آلیس در سرزمین عجایب آمده است.سوفی سعی دارد بفهمد که آلبرتو واقعا کیست و سرزمینی که از آن حرف می زندکجاست!در این کتاب گردر از تشبیه و ایجازهای خلاقانه ای استفاده می کند که کودکان بتوانند به راحتی منظور او را درک کنند برای مثال او شروع جهان هستی را به بیرون آمدن خرگوش از کلاه شعبده باز تشبیه کرده است.رمز و رازهایی که آلبرتو برای سوفی بازگو می کنددر حد فهم یک دختر 14 ساله می باشد که این نشان از توانایی بالا نویسنده در در هم آمیزی فلسفه و داستان کودک دارد.

یک تکه کتاب دنیای سوفی
یک تکه کتاب دنیای سوفی

داستان این کتاب حول ندگی یک دختر خلاق 14 ساله می گردد که به نسبت سنش رشد فکری بسیار زیادی دارد.همه چیز از نامه های شخصی به اسم آلبرتو کناکس شروع شد که با سوالات و جمله هایی عجیب می خواهد مفاهیم فلسفه را به سوفی یاد دهد.آلبرتو در ابتدا به دختر کوچک داستان یعنی سوفی می گوید که فلسفه همان زندگیست و اگر درباره خود و فعل و انفعالات اطراف سوالی نکنیم  یعنی زنده نیستیم و هر چیزی که برای ما اتفاق می اُفتد اهمیت دارد.

اگر ندانیم که می میریم طعم زنده بودن را نمی توانیم بچشیم و بدون دریافت شگفتی شگرف زندگی، تصور مرگ نیز ناممکن است.
روزی که پزشک به مادربزرگش خبر داد که بیماری اش لاعلاج است چیزی بدین مضمون بر زبان آورد‌‌:
« تا این لحظه نفهمیده بودم، زندگی چه زیباست»
تاثر آور نیست که آدم باید بیمار شود تا بفهمد زنده بودن چه نعمتی است؟

کتاب دنیای سوفی

فیلسوف داستان سعی دارد تاریخ فلسفه را به ساده ترین شکل ممکن به سوفی آموزش دهد و این کار را با تاریخ فلسفه اروپا به شکل جدی شروع می کند.در این داستان حتی نظریه های اتمی و فیزیک که پایه شکل گیری جهان هستی هستند هم بازگو می شوند.اما این کار در نهایت سادگی و مفهوم گرایی صورت می گیرد و باعث شده افرادی که هیچ علمی از ریاضیات یا مباحث تخصصی ندارند هم بتوانند متوجه منظور نویسنده کتاب شوند.

شعور و وجدان را می‌توان به عضلات تشبیه کرد ؛
هر عضله‌ای را که به کار نبریم ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود …

کتاب دنیای سوفی

نقش کتاب دنیای سوفی در یادگیری فلسفه

با خواندن داستان سوفی شما به یک درک ابتدایی از فلسفه خواهید رسید که به دلیل ساده و قابل فهم بودن آن قطعا علاقه خواهید داشت که بیشتر در این موضوع فرو روید.ما خواندن این کتاب را به شما پیشنهاد می کنیم چه بسا اگر هیچ اطلاعاتی از فلسفه ندارید و با کلمات و اصلطلاحات آن آشنا نیستید! چرا که طرز نوشتاری متن آنقدر قوی و در عین حال ساده می باشد که هر کسی توانایی درک آن را دارد.

هرچه می‌بینی بخشی از جهان پیرامون توست
اما نحوه دیدنت بستگی دارد به عینکی که به چشم می‌زنی.

کتاب دنیای سوفی

بعد از پایان داستان شما یک پس زمینه قوی از فلسفه پیدا خواهید کرد که علاقه دارید آن را با خواندن کتاب های بیشتر آن را گسترش دهید.همچنین طرز نوشتار این رمان به شکلی می باشد که سوالات زیادی را در ذهن خواننده ایجاد می کند خواننده تشنه جواب می شود و به دنبال پاسخ آن در تمام کتاب ها می گردد.

«بزرگترها جهان را عادی می شمارند. خود را راحت به خواب خرگوشی زده اند و زندگی روزمره ی خود را ادامه می دهند.»
«تو آنقدر به جهان عادت كرده ای که دیگر هیچ چیز برایت عجیب نیست.»
«این چرندها چیست می گویی؟»
«دارم می گویم همه چیز برای تو عادی شده است. این را می گویند جهل مرکب!»
«سوفی!! حق نداری این طور با من حرف بزنی.»
«بسیار خوب، طور دیگری می گویم. تو در ته موهای خرگوش سفیدی که از کلاه شعبده ی جهان بیرون آمده راحت لمیده ای. چند دقیقه ی دیگر سیب زمینی ها را می پزی. سپس روزنامه را می خوانی، نیم ساعتی چرت می زنی، سپس برنامه ی اخبار تلویزیون را تماشا می کنی!»

کتاب دنیای سوفی

چرا باید کتاب دنیای سوفی را خواند؟

کتاب دنیای سوفی بسیار هوشمندانه نوشته شده است به شکلی که یک داستان در داستانی دیگر است(خطر لو رفتن داستان:)) بلکه خواننده را به شکل مختصر با تاریخچه ومباحث ابتدایی فلسفه آشنا می کند.اغلب کسانی که به فلسفه علاقه نداشتند بعد از خواندن این کتاب نظرشان به طور کل تغییر یافت و دلیل آن هم مشخص است دوستانه و ساده نویسی یوستین گردر.

فلسفه بگو بخند مجالس مهمانی نیست. درباره این است که ما کی هستیم و از کجا آمده‌ایم. خیال می‌کنی در مدرسه چنین چیزهایی را به ما یاد می‌دهند؟
– این پرسش‌ها پاسخی ندارند.
– بله، ولی در مدرسه حتی به ما یاد نمی‌دهند این چیزها را سوال کنیم!

کتاب دنیای سوفی

یوستین سعی دارد با گفتاری سوال بر انگیز اشتیاق افراد را برای زیر سوال بردن جهان هستی بیشتر کند.دید شما را به اجسام و اتفاقات اطرافتان بیشتر می کند و این مورد باعث می شود که بی تفاوت از کنار هر چییزی عبور نکنید.بهترین پیامی که در رمان نهفته است می گوید

هر کسی می تواند یک فیلسوف باشد,همه باید همه چیزی را زیر سوال ببرند و نباید در راه پیدا کردن دانش واقعی تسلیم شوند

کتاب دنیای سوفی

 

به طور کلی در طول این داستان طرز فکر دخترک به طور تغییر می یابد و این موضوع ناخود آگاه روی خواننده کتاب تاثیر می گذارد.قلم شگفت انگیز رمان دنیای سوفی باعث می شود که کسی که داستان را می خواند خودش را در جای سوفی ببیند و مانند او با هر خطی که می خواند به فکر فرو می رود.

  • مشخصات فایل دانلودی کتاب مردی به نام اوه
  • تعداد صفحات:608
  • مترجم:حسن کامشاد
  • حجم:15.28 مگابایت

لینک دانلود به دلیل حمایت از ناشر گرامی حذف شد

مشخصات ترجمه پیشنهادی کتاب(با خرید کتاب از ناشر کتاب حمایت کنید)

انتشارات:نیلوفر

مترجم:حسن کامشاد

تعداد صفحات:605

خرید کتاب دنیای سوفی با تخفیف ویژه

در آخر چند قاچ از این کتاب را باهم میخوانیم🍉

برای نخستین بار احساس کرد آدم‌ها نه تنها در مدرسه بلکه همه‌جا تنها در فکر چیزهای پیش پا افتاده‌اند. حال آن‌که مسائل مهم که بایست جواب داد زیاد است.

کتاب دنیای سوفی

ما سیاره‌ای زنده‌ایم، ما کشتی بزرگی هستیم که در جهان کائنات بر گرد خورشیدی سوزان بادبان کشیده است؛ ولی هر کدام ما در عین حال نوعی کشتی حامل ژن بر پهنه گسترده زندگی هستیم. چنانچه این محموله را ایمن به بندر بعدی برسانیم، بیهوده نزیسته‌ایم.

کتاب دنیای سوفی

اگر ندانیم که می‌میریم طعم زنده بودن را نمی‌توانیم بچشیم؛ و بدون دریافت شگفتی شگرف زندگی، تصور مرگ نیز ناممکن است.

کتاب دنیای سوفی

اگر من یک سلول پوستی از بدن خود بیرون آورم، در هسته درونی آن سلول تنها ویژگی‌های پوست من نیست، بلکه همچنین نشان خواهد داد که من چگونه چشمانی دارم، رنگ مویم چیست و تعداد و نوع انگشتانم را و غیره و غیره. در هر سلول بدن ما اطلاعات مربوط به‌ساختار تمامی سلول‌های دیگر بدن ما محفوظ است

کتاب دنیای سوفی

 

 

 

میانگین امتیاز ها 5 / 5. 1

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضویت در کانال تلگرام بامیک

X